کانون فرهنگی هنری شهدا

وبلاگ کانون شهدا

کانون فرهنگی هنری شهدا

وبلاگ کانون شهدا

کانون فرهنگی هنری شهدا
تبلیغات
طلوع حق شبکه اعزام سخنران و استاد عمار

۶ مطلب در فروردين ۱۳۹۷ ثبت شده است

گزارش هاحاکی از این است که این کانال با اخبار دروغ و شایعه پراکنی های متعدد سعی در مخدوش نمودن اذهان عمومی داشت.
نمونه های زیادی از این خبرها توسط شما عزیزان به دست ما رسیده که به چند نمونه در زیر به آن اشاره می نمایم.
1-این کانال با انتشار خبر پرواز جنگنده های عراقی بر فراز آسمان روستای چنارناز سبب دلهره و حضور نیروهای امنیتی در این منطقه شد که با اتش بازی فراوان در سر گلزار با حضور اهالی مردم  به خیر گذشت.حقیقت ماجرا از این قرار بود که بچه های چوپان چنارناز به پرواز حشراتی کوچک در آسمان اسم جنگنده را به آنها می دادند.این عامل با هیاهو بچه ها تبدیل به بحرانی بین المللی شد.
 

2-در مسابقات گودپشکلو جام خلیج باخیزه تیم کندوهای شُکری توانست بر تیم کندوهای شِکری پیروز شود که اشتباه این کانال در نوشتار سبب اشوب و درگیری های خیابانی گوسفندان محل در سر تل شود.

3-این کانال با انتشار عکس های که از سواحل لاس وگاس گرفته بود به جای سواحل دریای تل سوز سبب کشف حجاب گوسفندان شاه رضا شد که خوشبختانه با حضور نیروهای پادگان قضیه ختم به خیر شد و خون از دماغ کسی بیرون نیامد.

                                             

                                                     

4-در آخرین و تازه ترین حاشیه این کانال مغضوب اهالی چنارناز در روز آفتابی با چتر،چکمه و کلاه نمدی در سر آغل ها حاضر شدند و مانع خروج گوسفندان ها از اغل ها شدند که با سرو صدا و هیاهوی زیادی مواجه شدند.گویا این کانال با انتشار عکس باران سیل آسای صحرای آفریقا سعی در فریب و مخدوش نمودن اذهان عمومی و بیچارگی و حبس انها شد.
                                           

بنابراین با توجه به شرایط پیش آمده ما مجبوریم همدیگر را در پیامرسان های داخلی با کیفیت فول اچ دی با قیمت مناسب (سروش،ایتا،آی گپ)در خدمت شما باشیم.
آدرس کانال چنارنازما در پیام رسان های فوق به صورت زیر است پیروز و شاد باشید در کنار ما لذت ببرید.
@chenarnazema

۱ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۳۱ فروردين ۹۷ ، ۲۰:۳۰

پیام این بازی را می‌توان از بین رفتن عدم اعتماد به نفس و ترس در بازیکنان بازی و تقویت سرعت و چالاکی آن‌ها و همچنین هماهنگ ساختن اعصاب و عضلات بدن با همدیگر است.

در این بازی تعداد بستگی به افراد شرکت‌کننده دارد و برخلاف بعضی از بازی‌ها تعداد مشخصی برای آن وجود ندارد.

بازی " ترنه خطو " مانند هر بازی دیگر دارای ابزاری است که در آن به‌کار می‌رود و ابزار مورد نیاز برای این بازی چند عدد پارچه ۲ متری است که تعداد پارچه‌ها با توجه به تعداد افراد شرکت‌کننده در بازی متغیر است.

افراد از این پارچه‌ها، همچنان که از نام بازی پیداست به عنوان گرز برای ضربه زدن به حریف و تیم مقابل استفاده می‌کنند و وظیفه تیم مقابل محافظت از گرزهاست تا به دست تیم مقابل نیافتد و از آن ضربه نخورند.

معمولا برای ساختن گرز از " پشتۆێن "(کمربند لباس‌های محلی که فرد آن را دور کمر خود می‌پیچد) یا " گۆریس "(طنابی که از آن برای بستن سیاه‌ چادر) استفاده می‌شود و با چندبار گره زدن محکم سر این طناب‌ها گرزهای پارچه‌ای برای بازی مورد نظر به وجود می‌آید.

زمین بازی نیز، معمولا چمن و به شکل دایره است و شعاع آن نیز بستگی به تعداد افراد تیم دارد و هرچه افراد زیادتر باشند شعاع دایره زیادتر است.

شرح بازی

در ابتدا افراد شرکت‌کننده در بازی به دو گروه تقسیم می‌شوند که با شیر و خط انداختن(قرعه انداختن) یکی از تیم‌ها به عنوان مهاجم(بیرون دایره) و دیگری به عنوان مدافع(در وسط دایره) از گرزها در زمین بازی حضور خواهند یافت که در طول بازی با توجه به عملکرد و چابکی هر تیم جای آن‌ها عوض می‌شود و طبق قوانین بازی تیم مهاجم همواره از جایگاه بالایی در بازی برخوردار است.

با مشخص شدن افراد هر تیم، بازیکنان هر دو تیم که در محوطه بازی حاضر شده با کمک هم یک دایره رسم می‌کنند تا که بگویند این فقط یک بازی و سرگرمی است و چنان که گفته شد شعاع آن بستگی به تعداد بازیکنان دارد.

بعد از رسم دایره، گرزهایی(۳ یا ۴ گرز) را که با پارچه و طناب درست شده را در چند نقطه از دایره و در امتداد خط به طرف مرکز دایره قرار می‌دهند و از آن محافظت می‌کنند تا تیم رقیب این گرزها را تصاحب نکند و در غیر این‌صورت باید متحمل ضرباتی باشند که از طرف تیم مقابل و به‌وسیله‌ گرزها بر آن‌ها وارد می‌شود و در آن‌صورت برای رهائی از این ضربات باید با پا به پای یکی از بازیکنان حریف ضربه وارد کنند تا جای آن‌ها با جای حریف عوض شده و از اول بازی را ادامه دهند.

بازیکن یا بازیکنانی که گرز به دست دارند باید از کنار و بیرون دایره به سایرین حمله و آن‌ها را بزنند و آن‌ها نیز با دفاع و گریز از ضربات گرز حریف، حق زدن او را با پا دارند.

در ضمن این امکان هم وجود دارد تا بازیکنانی که بیرون از دایره هستند با هوشیاری و قدرت خود بازیکنان داخل دایره را به بیرون بکشند به شرطی که به پای آن‌ها ضربه وارد نشود و با این کار از تعداد بازیکنان حریف در وسط دایره کم کرده و در نتیجه راحت‌تر می‌توانند گرزها را تصاحب نمایند و در هنگام تصاحب گرز، طبق قانون بازی باید آن افرادی که از دایره بیرون کشیده شده‌اند برای تحمل ضربات گرز، دوباره به درون دایره بازگردند.

قوانین بازی گرزان

این بازی همچون سایر بازها دارای قوانین خاص خود است تا در روند و خلال بازی، اختلالی به وجود نیاید.

۱) کسی که در داخل دایره است و می‌خواهد بازیکن حریف را با پا بزند، نباید از دایره خارج شود و باید هنگام زدن پای حریف دستانش در داخل و یا روی خط دایره و بروی زمین باشد.

۲) بازیکن حریف هنگام حمله با گرز، تنها از ناحیه‌ی کمر به پائین می‌تواند بازیکنان حریف را بزند.

۳) در هنگام ضربات گرز، بازیکنان درون دایره می‌توانند با کشیدن گرز و گرفتن آن از دست حریف دوباره آن‌را در محل خود و در درون دایره قرار دهند و از واگذاری دوباره‌ی آن جلوگیری کنند تا زمانیکه به پای یکی از بازیکنان حریف ضربه بزنند و جای خود را با آن‌ها عوض کنند.

این بازی که بیشتر در زمان تفریح انجام می‌شود در سرعت و چالاکی بچه‌ها تاثیر به‌سزائی خواهد داشت.

 

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۲۶ فروردين ۹۷ ، ۲۱:۳۱



کتیرا صمغ و شیره ی خشک شده  گیاهی به نام “گون” است که گونه های مختلفی دارد که به صورت درختچه یا گیاهان علفی چند ساله و یکساله می باشند و در اکثر نقاط ایران می روید

کتیرا صمغی است که از ساقه گون گرفته می شود این صمغ خودبخود و یا معمولاً بر اثر شکافی که به ساقه گون وارد می شود جاری می گردد و پس از مدت کوتاهی خشک می شود که آن را جمع آوری کرده و به دو صورت عمده در بازار عرضه می کنند
                                

زمان جمع‌آوری کتیرا:
 کتیرا در نیمه دوم تابستان از گیاه 2 ساله بهره‌برداری می‌شود . خاک اطراف یقه گیاه را تا عمق cm5 خالی می‌کنند و در قسمت بدون حفاظ توسط یک چاقوی تیز، شکاف طولی ایجاد کرده سپس بوسیلۀ یک قطعه چوب شبیه گوه با فشار شکاف باز می‌کنند تا صمغ به راحتی تراوش شود به دو صورت عمده در بازار عرضه میگردد. یک نوع کتیرای زرد است که مانند تارها و یا نوارهای پیچیده و دودی‌شکل است و دیگری کتیرای سفید است که به شکل پارچه عریضی می‌باشد و اطراف یا وسط آنها برآمده است.
                                  

موارد استعمال کتیرا:
 کتیرا اثر درمانی معینی در پزشکی ندارد. در داروسازی به مصارف تهیه موسیلاژ و گرد کتیرا و همچنین تهیه قرص‌های مختلف می‌رسد. بعلاوه چون داروئی است امولسیون دهنده جهت معلق نگهداشتن گردهای داروئی غیرمحلول در آب به کار می‌رود. کتیرا ممکن است به فرآورده‌های داروئی کم کننده وزن بدن و یا به عنوان ملین‌های افزاینده حجم به فرآورده‌های داروئی ضد یبوست اضافه شود. همچنین به عنوان نرم‌کننده و تسکین دهنده در فرآورده‌های آرایشی ـ بهداشتی و به عنوان سوسپانسیون‌کننده و امولسیون کننده و به هم چسباننده در صنایع داروئی مورد مصرف قرار می‌گیرد . مصارف صنعتی کتیرا خیلی زیاد است.

خواص درمانی و روش مصرف کتیرای زرد

در گذشته های نه چندان دور که شامپوهای امروزی وجود نداشت، مردم آن روزگاران از موادی مانند سدر و کتیرا برای شستشو و همچنین تقویت موهای سر خود استفاده می کردند که بد نیست اشاره ای در ادامه به روش مصرف و همچنین خواص درمانی آن داشته باشیم.

تقویت کننده موهای خشک : مقدار یک قاشق مرباخوری کتیرای زرد را پس از آسیاب کردن با یک استکان آب مخلوط و هم بزنید به مدت 1 الی 2 ساعت به حال خود رها کنید تا کاملا آب را جذب کرده و آماده شود مقدار یک سر شیشه از شامپویی که به صورت روزانه برای شستشوی سر استفاده می کنید به کتیرای آماده شده اضافه کرده و در حمام سر خود را با مخلوط بدست آمده بشویید این ترکیب یکی از بهترین شوینده ها برای موهای خشک است.

تقویت کننده موهای معمولی و چرب : مقدار 2 قاشق سدر را با 1 قاشق کتیرای آسیاب شده مخلوط و با 1 لیوان آب هم بزنید به مدت 1 الی 2 ساعت به حال خود رها کنید تا کاملا آب را جذب کرده و آماده شود مقدار یک سر شیشه از شامپویی که به صورت روزانه برای شستشوی سر استفاده می کنید به کتیرای آماده شده اضافه کرده و در حمام سر خود را با مخلوط بدست آمده بشویید این ترکیب یکی از بهترین شوینده ها برای موهای چرب است.

خواص درمانی و روش مصرف کتیرای صدفی

ضد سرفه و خلط آور : کتیرا که برای درمان سرفه های خشک و حتی برای صاف نمودن صدا دارای سابقه طولانی در طب سنتی است و در بسیاری از موارد به همراه ترکیباتی برای درمان گلو درد و سرفه های خشک مورد مصرف قرار گرفته است. مقداری کتیرا را در آب جوش یا شیر بز مخلوط کرده و پس از حل شدن در آب میل شود.

روده و معده : با روغن کاری روده ها مانع از طولانی شدن زمان توقف مدفوع در روده می شود برای این کار کافی است مقداری کتیرا را در آب به مدت 1 ساعت خیس کرده پس از طی شدن این مدت قبل از هر وعده غذایی میل نمایید.

عفونت و دندان درد : مقداری از کتیرای برگ را روی محل درد قرار داده و نگهدارید این عمل حتی باعث باز شدن محل عفونت در لثه و جذب و در نهایت درمان عفونت دندان می شود.

روش تهیه ژل کتیرا برای حالت دادن مو : مقدار 5 گرم کتیرا صدفی را به همراه یک لیوان آب جوش هم بزنید تا کاملا آب را جذب و سفت شود سپس ژل بدست آمده را پس از خنک شدن داخل پمپ و یا بطری خالی بریزید و به دفعات استفاده کنید.

در هنگام خرید کتیرا به تمیزی و رنگ شفاف آن دقت کنید. این رنگ هر چه سفید تر و شفاف تر باشد از نظر قیمت گران تر بوده و دارای کیفیت بالاتری نیز هست.

با توجه به این که ژل تهیه شده از کتیرا و آب ممکن است پس از مدتی خراب شود، بهتر است اولا آن را دور از گرما نگه داشت و ثانیاً اگر پمپ خالی در دسترس دارید که قبلا از ژل کتیرا پر بوده و حالا خالی شده است ژل تهیه شده را داخل پمپ ریخته و استفاده نمایید تا هوای کمتری به آن رسیده و در نتیجه مدت زمان بیشتری بتوان ار آن نگهداری و استفاده کرد .

هر چه مقدار آب بیش تری به کتیرا اضافه شود، محلول به دست آمده دارای غلظت کم تری خواهد شد.

                           
علی یوسفی نسب : این تصویر رو برام فرستادند و گفتند «یه درختچه کتیرا 80 سال طول میکشه تا بالغ بشه ، قدیم هر بوته رو سه الی چهارتا تیغ میزدن نه بیشتر و قدیمی ها سالهای بی باران تیغ نمیزدن چون درختچه خشک میشد ولی الان میرن کتیرا و به کوچیک وبزرگ کتیرا رحم نمیکنند ... »

خواستم بگم هم روستایی های عزیز ! شرایط اقتصادی رو میدونم ، میدونم کشاورزی بی رونق شده ، خشکسالی پدر باغ ها رو در آورده ، هزینه های زندگی هر روز داره میره بالا ، میدونم دزدی و فساد هم کم نیست و این حرص آدم رو در میاره!  و شاید این استفاده ی از مواهب طبیعت و در آمد کمش برای یه عده محدود یه راه باشه برای کاستن از فشار زندگی

ولی ، ولی ، حواسمون به طبیعت باشه ، تا به اضطرار نیوفتادیم توی این خشکسالی به طبیعت دست نزنیم ، اگه هم رفتیم به شکل اصولی  از طبیعت برداشت کنیم ، به گیاهان و حیوانات رحم داشته باشیم ، چند تومن کمتر و بیشتر ارزش این رو نداره که یه بوته رو خشک کنیم ، یه حیوان رو از طبیعت بگیریم و آواره کنیم ...

شکستن یه شاخه سبز طبق قواعد اسلام کمتر از شکستن بال فرشته ها نیست ، شکار حیوانات اگر برای تفریح باشه شرعا حرامه ...
                                  



۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۲۵ فروردين ۹۷ ، ۰۳:۲۷



هکل نعمتی که در روستای زیبای چنارناز به وفور یافت میشود
قارچ کوهی که در زبان چنارنازی هکل نامیده می شود یکی از محصولات کوهی است که سرشار از پروتئین می باشد.قارچ کوهی دردوره زمانی اخر اسفند تا اواسط اریبهشت در کوه های چنارنازمی روید. اهالی چنارناز معتقدند درروزهای بارانی هنگامی که رعد و برق رخ می دهد به دلیل شوک وارده به پوسیده بوته کما که حامل گرده های قارچ می باشند قارچ ها به صورت یکباره از زمین بیرون می‌ایند و افتاب پس از باران ان ها را رشد می دهد
.

                                                              

درسالهای نه چندان دوروقتی درفاصله اواخر فروردین تا پایان اردیبهشت وقتی که رعد و برق اسمان منطقه را نوازش می کرد مردان روستا بی اختیارمی گفتند: هکل اولی مال منه.

قارچ کوهی قابل استفاده نسبت خانوادگی با بوته کما دارد.بوته کمایی که خشک شده باشد ودر بهار جدید

برگ سبز کما از ان نروید حاوی مواد اولیه پرورش قارچ می باشد که احتمال دارد به دلیل دریافت رطوبت مناسب و شوک ناشی از رعد و برق قارچی زیبا و دوست داشتنی را از درون خود به بیرون هدایت کند.

رفتن به کوه و یافتن قارچ یک فعالیت تخصصی است که افراد نا بلد نمی توانند در دسترسی به ان موفق باشند.قدیمی ها معتقد بودند یافتن قارچ بستگی به شانس افراد دارد و در رابطه با یافتن قارچ افراد را به دو دسته خوش شانس و بد شانس تقسیم می کردند و اصطلاحا”می گفتند.گرچه باورهای افراد قدیم را نی توان با مباحث امروزی تطبیق داد ولی انها برای باورها یشان دلایل موجهی داشتند.


گفته کارشناسان علوم تغذیه قارچ از گیاهان بسیار سودمند است که مصرف آن موجب تقویت استخوانها شده، خستگی را رفع کرده و کمبود ویتامین دی بدن را جبران می کند.

قارچ طبیعی که نسبت به انواع پرورشی آن متراکم و گوشتی تر است، از طعم و مزه بهتری نیز برخوردار است و به دلیل رشد در دامن طبیعت از نظر غذایی نیز خواص مفید بیشتری دارد.

بسیاری از مردم، از رفتن به جنگل و کندن قارچ برای خوردن لذت می برند، اما شناخت نوع قارچ می تواند مسئله مهمی باشد.

بیش از ۳۸ هزار نوع قارچ وجود دارد که بعضی از آنها سمی اند و بعضی از آنها قابل خوردن می باشند. رنگ، شکل و اندازه ی قارچ ها می تواند خیلی متنوع و مختلف باشد

                                         .

این مسئله خیلی مهم است که بتوانید به طور صحیح، قارچ کنده شده را بشناسید تا از خوردن نوع سمی آن دوری نمایید.

فراعنه ی مصر، قارچ را یک خوراکی لذیذ می دانستند و یونانی ها اعتقاد داشتند که قارچ برای جنگاوران در صحنه نبرد، تولید قدرت می کند. رومی ها نیز قارچ را به عنوان یک هدیه از جانب خدا برمی شمردند و آن را فقط در روزهای عید استفاده می کردند. چینی ها از آن به عنوان یک گنج غذایی سالم مصرف می کردند.

امروزه از قارچ ها به خاطر طعم و بافت شان در تهیه غذاها استفاده می کنند. آنها می توانند طعم خودشان را به غذاها بدهند، یا طعم مواد دیگر را به خودشان بگیرند. طعم آنها معمولا در طول پخت افزایش پیدا می کند و شکل شان هم با روش های معمول آشپزی مثل سرخ کردن و خرد کردن حفظ می شود.

قارچ را معمولا به سوپ ،سالاد و ساندویچ اضافه می کنند، یا از آن به عنوان پیش غذا استفاده می نمایند. قارچ ها، شکل زیبایی به غذاها می دهند

                                  

قارچ ها به دو دسته ی وحشی و پرورشی تقسیم می شوند. بعضی از آنها اثرات مفیدی در سلامتی انسان دارند، مثل رقیق کردن خون، جلوگیری از ایجاد و رشد تومورهای سرطانی.

قارچ ها ۸۰ تا ۹۰ درصد، آب دارند و خیلی کم کالری هستند. آنها مقدار کمی چربی و سدیم (نمک) و ۸ تا ۱۰ درصد فیبر دارند و یک خوراکی ایده آل برای افرادی هستند که می خواهند وزن و فشار خون شان را کنترل کنند.

مواد مغذی موجود در ۱۰۰ گرم قارچ خام:

انرژی ۱۳ کالری

پروتئین ۲ گرم

پتاسیم ۳۲۰ میلی گرم

مس ۱ میلی گرم

اسیدپنتوتنیک(B5)

2 میلی گرم

بیوتین(B7) 12 میکروگرم

اسیدفولیک(B9)

44 میکروگرم

آهن ۱ میلی گرم

نیاسین(B3)

3 میلی گرم

فیبر

۱ گرم

قارچ، منبع خوب آهن:

در هر ۱۰۰ گرم قارچ، حدود یک میلی گرم آهن وجود دارد.

برعکس خیلی از مواد غذایی گیاهی، قارچ دارای فیتات نیست. فیتات جذب آهن و بعضی مواد معدنی را در بدن کاهش می دهد. بنابراین آهن موجود در قارچ به سرعت جذب می شود.

قارچ منبع خوب پتاسیم و مس:

قارچ یک منبع عالی پتاسیم می باشد که این ماده به کاهش فشار خون کمک می کند و خطر سکته قلبی را پایین می آورد. به طور متوسط قارچ portabella (تصویر مجاور) حتی از یک عدد موز و یا یک لیوان آب پرتقال هم بیشتر پتاسیم دارد.

یک واحد قارچ که شامل ۵ عدد متوسط می باشد، حدود ۲۰ تا ۴۰ درصد نیاز بدن به مس را تأمین می کند و اگر به طور مرتب خورده شود، به کاهش فشار خون کمک کرده و عملکرد سیستم ایمنی بدن را بهبود می بخشد.

قارچ منبع غنی از سلنیوم:

سلنیوم آنتی اکسیدانی است که با ویتامین E کار می کند و از سلول ها در برابر صدمات رادیکال های آزاد محافظت می نماید. مطالعات نشان داده است افرادی که دو برابر مقدار توصیه شده در روز سلنیوم مصرف کرده اند، خطر سرطان پروستات در آنها تا ۶۵ درصد کاهش یافته است.

یک مطالعه بر روی افراد مسن نشان داد، مردانی که مقدار سلنیوم خون شان کم است، در مقایسه با آنهایی که سطح سلنیوم خون بالایی دارند، ۴ تا ۵ برابر بیشتر در معرض سرطان پروستات قرار دارند.

خواص درمانی قارچ ها:

طی قرن ها از انواع قارچ در تهیه داروهای سنتی شرقی برای درمان انواع بیماری ها استفاده می شده است.

به عنوان مثال در ژاپن و چین از قارچ shiitake (تصویر مجاور) برای جلوگیری ازبیماری های قلبی، ایجاد مقاومت در برابر ویروس ها و بیماری ها، درمانخستگی، سرماخوردگی و آنفلوانزا استفاده می شود.

یک نوع از عصاره ی این قارچ، از سیستم ایمنی بدن در مقابل عفونت ها محافظت می کند و فعالیت ضد توموری هم نشان می دهد.

تقویت سیستم ایمنی بدن:

تعدادی از قارچ ها از خانواده poly poraccae در پزشکی بسیار کاربرد دارد.

از این میان در مورد قارچ maiitake تحقیقات وسیعی در غرب انجام شده است. عصاره این قارچ، با افزایش فعالیت گلبول های سفید، سیستم ایمنی بدن را تحریک می کند تا به ویروس ها و باکتری های مهاجم حمله کند.

سرطان:

بیشترین نوع قارچی که در آمریکا استفاده می شود، قارچ دکمه ای سفید  است.

قارچ دکمه ای به دو شکل دیگر هم وجود دارد: Crimini یا قارچ های قهوه ای با طعم خاکی تر و بافت سفت تر، و قارچ های portabella با چتر بزرگ تر که مزه گوشتی دارند.

تحقیقات اخیر نشان می دهد که قارچ های دکمه ای سفید می توانند احتمال خطر سرطان سینه و سرطان پروستات را کاهش دهند.

عصاره ی قارچ دکمه ای سفید می تواند باعث کاهش تکثیر سلولی در سلول های سرطانی و اندازه تومورها نیز شود.

این اثرات محافظتی می تواند با مصرف ۱۰۰ گرم قارچ در روز دیده شود.

چگونه قارچ را انتخاب و نگهداری کنیم؟

قارچ هایی را که سالم هستند و صدمه ندیده اند (اوایل باز شدن چترشان می باشند)، بخرید.

با قرار دادن قارچ ها در پاکت کاغذی می توانید تا یک هفته آنها را سالم نگه دارید.

قارچ ها را باید ابتدا به آرامی تمیز کرد و سپس شست. قارچ های پرورشی ممکن است خام هم خورده شوند، اما بیشتر قارچ ها را بایستی به شکل پخته مصرف کرد.

از قارچ ها به صورت تازه، کنسرو شده، خشک شده و فریز شده استفاده می شود.

نکته قابل توجه اینکه: قارچ های وحشی را از اماکن قابل اطمینان خریداری کنید، زیرا بعضی از قارچ های وحشی، سمی اند و می توانند به سلامت قلب، کلیه و کبد صدمه بزنند و حتی کشنده باشند.

                                                           

آقا محمد جواد از اون هایی که قره هکل داره

                                                        

منبع عکس ها کانال خوب روستای چنارناز:چنارنازما به نشانی

@chenarnazema


۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۲۲ فروردين ۹۷ ، ۲۲:۰۰

دوازدهم فروردین روزی است که همیشه مورد غفلت قرار میگیرد در صورتی که بسیار مهم است.همیشه ایام نوروز مخصوص  کارهایی است که ما انجام می دهیم و همیشه این روز مهم تحت شعاع قرار میگیرد.
روز جمهوری اسلامی به این دلیل نامیده شده است که مردم ایران به پای صندوق ها آمدند و یک صدا به جمهوریت همراه با اسلام لبیک گفتند.این چنین حرکتی در هیچکدام از انقلاب های دیگر سابقه نداشته است.اما این مهم در ایران زنده و بالنده اتفاق افتاد و به تابلو افتخارات ما اضافه شد.
در این روز مردم ما همه دست به کار شدند و سرنوشتشان را به دست خود گرفتند و آن را رقم زدند.همه می دانیم که مردم ما هزاران سال است که تحت دستور پادشاه و خان ها بوده است که این فرهنگ ریشه ای هزار ساله دارد.مردم ما همیشه از فاصله طبقاتی و اشراف و نجیب زادگان رنج میبردند.اکثریتی رعیت عده ای بودند.
                             
اما چه میشود که در این روز خجسته در بیدار شدن طبیعت از خواب زمستانی همه این زنجیرها گسسته میشود و بهاری پر از آزادی برای ما رقم میخورد.آزادی که البته بها و وظیفه سنگینی هم می طلبد.تا دیروز همیشه منتظر بودیم خان ها و پادشاهان و حاکمان برای ما تصمیم گیری کنند و شرایط بهتری را برای ما رقم بزنند. حال این راه را انتخاب کردیم که تک تک ما در سرنوشتمان دخیل هستیم و ما هستیم که تا تغییر نکنیم بهبودی حاصل نمیشود.
این روزها در این شرایط سخت اقتصادی خیلی ها منتظرند دوباره برایشان پادشاهی بیاید و همه کارها ها را اصلاح کند.و همیشه از جمهوری اسلامی هم همین انتظار را دارند مثلا این که گفته میشود رهبر باید همه کارها را درست کند جلوی دزدی ها را بگیرد و ...
اینها همه نشات گرفته از صبغه و ریشه فرهنگی ماست همیشه منتظریم دیگری بیاید و وضع خوب را برای ما رقم بزند در صورتی که آیه قرآن و روش تمام انسان های با ایمان و مصلح از امام علی (ع) گرفته تا گاندی تا رهبری همه این بوده و است که اصلاح را ابتدا از خود سپس به تمام اعضای جامعه سرایت دهندو همه مردم را به کمال برساند تا تغییر و وضع مناسب ماندگار باشد.
آری تک تک ما در ایجاد وضعیت فعلی در کشور ایران مسولیم شاید روزی ناصرالدین شاه و امیرکبیر مسول زمان خود بودند اما امروز همه ما مردم ایران چه زن و چه مرد در این امر دخیل هستیم.
                                           
امسال هم سال ویژه ایست زیرا که به تنها امید رهبری برای بهبود وضع موجود تبدیل شده ایم و حرکات تک تک ما ارزشمند و مهم به شمار می آید.
این حرف ها شاید در سطح خرد به کارهای ما در روستا بازگردد این روزها اگر خواهان روزهای بهتری برای روستای زیبایمان چنارناز هستیم همه باید دست به دست هم بدهیم.هر جا مشکلی میبینیم همه باید با هم برای حل آن تلاش کنیم.به هر نحو که میتوانیم شاید بتوانیم با سرمایه گذاری در روستا موثر باشیم و شاید خرید کردن از کارآفرینان و اهالی روستا و حتی فروش محصولات این عزیزان در شهر ها و مناطقی که حضور داریم.این ها همه کمک می کند که ما با دستان خود تغییر را ایجاد کنیم و روزهای بهتری برای خودمان بسازیم.
                                           
خلاصه این که اگر تنها نتیجه و ثمره انقلاب این باشد که امروز افرادی در یک روستای دور افتاده و محروم راه حل خروج از بن بست وضعیت خود را به دست پرتوان خود بداند تنها و تنها همین ثمره تا قیام قیامت برایش کافی است.

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۱۲ فروردين ۹۷ ، ۰۱:۰۸


ای کاش هر روزسال برای ما عید بود ای کاش در تمام سال حال و هوای روستای چنارناز به زیبایی این روزها بود.
این روزها همه بچه ها در حال دست بوسی و نوکری پدر و مادرها هستند و آنها نیز از هیچ چیز در تقدیم به فرزندان کوتاهی نمی کنند.
این روزها همه کدورت ها کنار رفته و همه در کنار هم قرار میگیریم به خوش و بش با هم میپردازیم.فرقی نمیکند پسر رعیت باشی یا کدخدا مهم این  است که انسانی این روز روز عید شماست.
این روزها روزهایی است که به دست بوسی بزرگترها می رویم فرقی نمیکند که این بزرگتر چه اندازه هوای ما را دارد بلکه این زمان وقت این صحبت ها نیست.
این روزها روزهایی است که خانواده شهدا در صدر خانواده ها قرار میگیرند و کسانی که احوالی از این خانواده ها نگیرند در طول سال انگار چیزی کم دارند.
                                        
این روزها کسانی که عزیزی از دست دادند جای خالیش را احساس نمی کنند زیرا مردم همه میشوند عزیز برای او و برای دلجویی از هم سبقت می گیرند.
این روزها افرادی که آسیبی هم دیده اند هم مورد استقبال و لطف مردم خونگرم روستای زیبای چنارناز قرار میگیرند.
این رسم رسوم ما اهالی چنارناز رسمی است که هر چه بهتر برگزار شود سبب خیر و برکت سال میشود.البته باید بهبود پیدا کنند ولی ترک نباید شود.
در پایان بهاری دیگر و عیدی دیگر را به تمام مردم بهاری تبریک عرض مینمایم.

 شهید قلی زارع

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۰۶ فروردين ۹۷ ، ۲۳:۵۴