کانون فرهنگی هنری شهدا

وبلاگ کانون شهدا

کانون فرهنگی هنری شهدا

وبلاگ کانون شهدا

کانون فرهنگی هنری شهدا
تبلیغات
طلوع حق شبکه اعزام سخنران و استاد عمار

۱۰ مطلب در بهمن ۱۳۹۶ ثبت شده است


امشب شب شهادت بانویی است که در اوج کمال و بهترین زنان عالم خود را سپر بلای ولایت میکند.زمانی که ولی برپایه مصلحت نمیتواند سخن بگوید وظیفه پیرو این است که حتی در دل آتش و جراحت های بسیار به ایراد سخن بپردازد و از هیچ کاری دریغ نکند.آری این است شرح حال مادری باردار که سیلی و لگد های بسیار خورده است اما خود را به مسجد می رساند و آبروی تمام منافقین را میبرد و میشود اسوه بصیرت،شجاعت و فداکاری.
عزاداری و گریه کردن بر چنین مادری باید با شعور و معرفت باشد و این بانوی گرانقدر در آسمان ها باید الگوی ما در تمام زندگی باشد.
در زمانه ای که دست ولی خدا بسته است و عده ای منفعت طلب و دنیا طلب بر کرسی قدرت نشسته اند و کاری برای دین نمیکنند وظیفه ماست که با تمسک به مادرمان در راه دفاع از ولایت با تمام ناملایمات به پا خیزیم و حرکت کنیم.



آری وقتی مادرمان که نهایت پاکی و کمال و معرفت است از جان خود می گذرد تکلیف ما که پر از اشتباه و گناه هستیم معلوم است و تا برافراشته شدن پرچم ولایت در سراسر دنیا دست از کار نمیکشیم و حرکت می کنیم.همچون شهیدانی که در اوج پاکی و جوانی دست از خود و زندگی شستن و در حفاظت از ولایت خون خود را تقدیم نمودندشهیدان علیزاده،زیبنده،زارع،سهامی،کوهی ،ترابی مانند دیگر رزمندگان روستا جان خود را کف دست گرفتند و فداکارانه به خط دشمن زدند و از هیچ چیز ابایی نداشتند تا به معبود متصل شدند.
التماس دعا وقت گریه و تفکر

۰ نظر موافقین ۱ مخالفین ۰ ۳۰ بهمن ۹۶ ، ۲۳:۳۵

امروز همه ما در سوگ و شادی بودیم.سوگ از غم از دست دادن برادران بزرگترمان و شادی از بازگشت استخوان های مطهرشان و آرام گرفتن آنها در آغوش گرم و پر محبت مردم قدردان شهرستان خاتم.
امروز همه آمده بودند پیر و جوان زن و مرد و همه یکدل نقش های برادران و خواهران این شهید بزرگوار را بازی می کردند و در غم از دست دادنش می گریستند.
نکته ای که چشم ها را نوازش می داد حضور پرشور جوانان روستا بود جوانانی که چند صباحی برای کار به شهر رفته بودند ولی الحمدلله دوباره به آغوش پرمهر مام وطن برگشتند مانند شهیدان بزرگواری که به وطن بازگشتند.
جوانانی که نان پاک و با زحمت پدر و مادرشان نهادی پاک را برای آنها ایجاد کرده بود ولی دور بودن از فضای معنوی روستا و وجود رفیقان و جو نادرست وارد فضای مسمومی شده بودند ولی به مدد تمام زحمت کشان روستا به وطن بازگشتند.
قدوم مبارک این دو شهید بزرگوار و «حر»های روستا اسمان نتوانست جلوی بغض خود را بگیرد و امشب شاهد ترکیدن این بغض توسط آسمان دل های ما هستیم.کاش و ای کاش این اقدام های اقتصادی و این فعل خواستن توسط مردم روستا بیست سال پیش شروع میشد تا امروز راه شهیدان با قوت بیشتری در روستا ادامه پیدا میکرد.
۰ نظر موافقین ۱ مخالفین ۰ ۲۹ بهمن ۹۶ ، ۲۱:۰۲


  حال و هوای امروزمان با روزهای دیگرمتفاوت است همزمان با آمدن دو شهید بزرگوار به شهرستان این مرز و بوم شهید دیگری را تقدیم انقلاب کرد واین نشانه ی بالندگی و زنده بودن این جامعه است بعد از چهل سال.
اما  خاک روستا میزبان استخوان هایست که روزی به بلندای جوانی سلحشور در میدان رزم میدرخشید.این استخوان های مبارک پیغام مبارکی با خود برای ما آورده است که  بر عهده ی ما تکلیف بزرگی است و آن برافراشتن پرچم نظام اسلامی و بالانگه داشتن آن درتمام دنیاست.
امروز عطری بهاری هوای روستا را طی میکند و برکت را برای ما به ارمغان می آورد. مردم روستا نشان خواهند داد که هنوز با آرمانهای امام راحل پیوندی ناگسستنی دارند و راه شهیدان روستا هنوز ادامه دارد و چون جوانی رفت صد جوان جایگزین راه او میشوند.
اما در اینجا باید ذکر کنم که اگر به برکت این شهدا فضای معنوی شهرستان را فرا میگیرد دلیلی نیست که مسولین فرهنگی کار خود را به خوبی انجام دادند.
جهت شادی روح شهیدان این نظام و انقلاب و سلامتی و طول عمر پر برکت به تمام زحمت کشان عرصه فرهنگ صلوات
یاحق

۰ نظر موافقین ۱ مخالفین ۰ ۲۹ بهمن ۹۶ ، ۰۰:۰۶


فردا مردم شهرستان داغدار هستند داغدار جوانی که به راحتی کشته شد برای مقابله با عده ای سود جو و شرور.
آری این جوان چه گناهی کرده بود که در این راه کشته شد این جوان چه آرزوها که در سر داشت اماا چه شد همه بر باد رفت.این جوان باید اینگونه در خون خود دست وپا بزند و عده ای بر مسند قدرت تکیه دهند و به ریش همه بخندند.

وقتی این سری جملات را از دهان عده ای آدم میشنود به آنها حق می دهد واقعا عده ای در حال ظلم کردن به خون جوانان هستند اما ایا این افراد از خودمان نیستند؟ایا این نظام عامل چنین وضعی شده است یا خوی شیطانی عده ای سودجو و خبیث که این وضع را ایجاد کرده اند؟

ما باید با همه این معایب و مشکلات و دشواری ها که بسیاری از انها از خودمان است که که بر خودمان است.بفهمیم که چنین جوانان رشید و فهیمی چون شهید فلاحتی این مرز و بوم کم به خود ندیده است.چه مردان سلحشوری که جان خود را در راه حفاظت و امنیت فدا کردند ولی در دل تاریخ گم شده اند.شهیدانی که در زمان گذشته جلوی غارتگری ها و سلب امنیت ایستادند و بزرگوارانه به شهادت رسیدند.اما امروز به برکت این انقلاب این جوانان در جامعه ارج نهادینه میشوند و بزرگ شمرده میشوند در صورتی که تاریخ چهره دلیران گذشته را به دل خاک سپرده است شهید اسحاق علیزاده(معروف به ساقو)از این جمله افراد بود که مردانه در مقابل غارتگران روستا ایستاد و جان به جان افرین تسلیم گفت ولی به فراموشی سپرده شد شهیده بی بی سکینه(دخترعمه چراغعلی)هم جوانی دیگر بود که در این راه جان سپرد و فراموش شد شهید غلامرضا(دایی فلکناز)هم نمونه ای دیگر از هزار نمونه ایست که در تاریخ گم شده اند.
ولی امروز وقتی جوانی در این راه جان میسپارد همه مانند پروانه به دورش می چرخیم و درجه و مرتبه اش را بزرگ میشماریم.
به جرات میتوانم بگویم اگر این انقلاب تنها و تنها همین یک ثمره و نتیجه را که جوانان دیروز کشته شده در راه امنیت و جوانان امروزش توسط افراد بی سروپایی چون من یاد میشود برای این انقلاب کافی است.چون این روحیه تنها چیزی است که سبب بهبود وضعیت و طی کردن راه سعادت یک جامعه است.
با تقدیم سلام و صلوات بر روح پرفتوح تمام شهیدان راه وطن شهید فلاحتی،شهید ساقو،شهید غلامرضا و شهیده مکرمه بی بی سکینه.
والسلام

۰ نظر موافقین ۱ مخالفین ۰ ۲۷ بهمن ۹۶ ، ۲۲:۵۷



گوسفند(بز و میش) حیواناتی هستند که زنگی عشایر و روستائیان به آن گره خورده است.به خصوص روستای زیبایمان که با توجه به وجود مراتع وسیع و بکر بهترین مکان برای پرورش گوسفندان می باشد.
مردمان روستا سالیان سال است به شغل شریف چوپانی مشغول هستند که سابقه هزار ساله در این زمینه تجربه های گرانبهایی را برای مردمان ما به وجود آورده است.
البته این تجربه باید در کنار علوم و فنون نوین امروزی قرار گیرد تا بتوانیم بیشترین بهره و سود را ببریم.امروزه هزاران کتاب و مقاله در حوزه پرورش دام وجود دارد که به طور دقیق به ذکر شرایط مطلوب پرداخته است این  شرایط مطلوب سبب کاهش میزان تلفات ناشی از بیماری و افزایش میزان بهره از گوسفندان میشود.
متاسفانه در روستای چنارناز با وجود حدود 8000گوسفند میزان درآمد حاصل از این تعداد بسیار ناچیز و اندک است.این تعداد گوسفند خود به تنهایی باید خرج صد خانوار را به طور کامل بدهد ولی متاسفانه این گونه نیست و این میزان بهره وری حاصل نمیشود.که اگر این مشکلات حل شود جلوی مهاجرت بیش از حد گرفته میشود و کارها رونق میگیرید.
برای حل این مشکل باید فکری اندیشیده شود و مسولین هم پای کار کشیده شوند.دلیل ذکر مسولین بیشتر به این خاطر بود که اگر کمک نمی کنند حداقل سنگ اندازی نکنند ماا را امیدی به اقدامی از طرف مسواین نیست.البته این انتقاد بیهوا و بی حساب نیست مدتی پیش به دنبال یک دانشجوی دامپزشکی و علوم دام بودم تا به بهبود وضع مردم بپردازیم متاسفانه این دانشجویان از ترس مواخذه مسولین خدوم دولتی جرات ورود به بحث را نداشتند و متاسفانه کار نیمه تمام ماند.
بنده در این جا اعلام میکنم که مسولین لطفا سنگ نیندازید که خود برای آبادانیمان آستین بالا بزنیم.
مسولین مربوطه که قصد سنگ اندازی ندارند به بنده اعلام نمایند با سپاس از همکاری شما مسولین خدوم.
یاحق

۱ نظر موافقین ۱ مخالفین ۰ ۲۶ بهمن ۹۶ ، ۲۳:۱۴

بنه درختی است که طبیعت ما را زیبا کرده سبب حفظ خاک و بارورشدن آن شده است.در کنار این فواید غیر ملموس برای ما بنه درختی است که سایه بان خوبی برای چوپانان و کشاورزان در تمام فصول است.میوه تازه آن بنه گیجگو را خام یا به صورت ترشی و از میوه رسیده آن برای تهیه انواع غذا ها از اب بنه و غیره استفاده میکنیم.سقز بنه هم که زبانزد خاص و عام است برای درد دندان.

با این همه استفاده متاسفانه عادت کرده ایم که نون خور کس دیگری باشیم شب و روز حمالی کنیم ودر نهایت اندکی دستمزد بهمان بدهند در صورتی که ظرفیت های بسیاری و فرصت های طلایی خداوند برای ما قرار داده است که میتوانیم از آنها بهره ببریم.

نکته ای که در این باره وجود دارد بحث عدم قیمت گذاری و ساماندهی این محصول در روستای ماست.که سبب میشود درآمد لازم برای ما حاصل نشود.همچنین خام فروشی این محصولات ضربه بزرگ دیگری است که به ما وارد میشود.در صورتی که این ظرفیت بلااستفاده است و متاسفانه هیچ کس دست به این کار نمی زند.مثلا یک هماهنگی بین اورندگان این محصول و خریداران با ایجاد فضای اینترنتی و تبلیغات گسترده در شبکه های اجتماعی که باید از این ظرفیت به خوبی استفاده شود و از خواب غفلت بیدار شویم.

البته در کنار تمام این حرف ها باید در محافظت از این نعمت خدادادی هم کوشا باشیم هر جا بنه ای دیدیم سعی کنیم آن را آباد کنیم و نه این که ضربه ای به ان بزنیم.مثلا اتیش های بیجا زیر این درختان افت بزرگی است و همچنین شکستن کنگه های نیمه تر این درخت خیرخواه که دل هر انسان منصفی را به درد می اورد.البته باید در اینجا متذکر شوم که شکستن کنگه های خشک درختان برای استفاده های مردم هیچ مشکلی ندارد و کسانی که با شعار حفاظت از محیط زیست این کار را میکنند اشتباه بزرگی میکنند.

۰ نظر موافقین ۱ مخالفین ۰ ۲۵ بهمن ۹۶ ، ۲۲:۴۹


بز پستانداری است که به زیر راسته نشخوارکنندگان و جنس Capra تعلق دارد که حدود ٩٠٠٠ سال قبل اهلی شده است . بیشتر محققان احتمال می‌دهند که بز را برای اولین بار در فلات ایران اهلی کرده‌اند. چند گونه بز وحشی نیز وجود دارند که شبیه بز اهلی هستند و بیشتر در کوهستانهای آسیا و اروپا زندگی می‌کنند. بز کوهی ٬ که بز وحشی ایرانی نیز نامیده می‌شود بیشتر در منطقه‌های کوهستانی ایران و همچنین در قفقاز دیده می‌شود.

نشخوارکنندگانی هستند با اندازه متوسط. نرها در زیر چانه دارای یک دسته موی بلند ریش مانند هستند. دم کوتاه است ولی طول آن با موهای انتهایی از طول گوش بیشتر است. شاخ در نرهای بالغ خیلی بلند و به شکل خنجری یا مارپیچ است. ماده‌ها دارای شاخ هستند ولی شاخ در آنها خیلی از نرها کوچکتر است.



تصویر

شکل ظاهری

بز شبیه گوسفند است اما معمولا اندکی کوچکتر از آن است. نر و ماده بیشتر نژادهای بز شاخ دارند. شاخ بزها ٬ بویژه در نرها ٬ خنجری یا شمشیری شکل و راست و مارپیچی است. بز در زیر چانه معمولا ریش کم و بیش بلندی دارد. دم بز کوتاه است و اغلب به سمت بالا ٬ راست می‌ایستد. زیر دم بزهای نر غده‌ای وجود دارد که در دوران زاد آوری ٬ ماده بدبویی از آن ترشح می‌شود. بز برخلاف گوسفند که دارای پشم است مو و کرک دارد و همچنین برخلاف گوسفند که معمولا حیوان آرامی است٬ چالاک ٬ پر جست و خیز و بازیگوش است.

شکل و اندازه گوش نژادهای بز اهلی گوناگون است. بیشتر بزهای آفریقایی و هندی گوشهای بزرگ ٬ دراز و آویخته دارند٬ اما بزهای اروپایی از جمله نژادهای سانن و توگن بورگ دارای گوشهای کوچک و کوتاه ایستاده هستند. اندازه بدن و وزن بز بستگی به نژاد آن دارد. مثلا بلندی بعضی از بزهای خیلی کوچک پاکستانی حدود 47.5 سانتیمتر از زمین تا شانه است و ٩ کیلوگرم نیز وزن دارند. وزن بعضی از بزهای نر نژاد سفید آلمانی تا ١١٠ کیلوگرم و بلندی قامت نژاد جمناپاری هند تا ١٢٢ سانتیمتر می‌رسد.

بدن بز از موهای صاف و گاهی مجعد ٬ به رنگهای مختلف سیاه ٬ قهوه‌ای ٬ خاکستری ٬ سرخ ٬ سفید و یا ترکیبی از این رنگها پوشیده شده است. بلندی و جنس مو و کرکی که در لابه لای موها می‌روید در نژادهای مختلف فرق می‌کند. در بعضی نژادها مثل آنقره موها بلند ٬ نرم ٬ لطیف و ابریشم مانند و در بعضی نژادها کوتاه ٬ زبر و خشن هستند.

دستگاه گوارش

در دهان بز در قسمت جلویی فک پایین ٨ دندان پیشین دیده می‌شود اما درفک بالا از دندانهای پیشین اثری نیست و در جای آنها یک لایه سفت و سخت وجود دارد. بز هنگام چریدن ٬ علف را بین این لایه و دندانهای پیشین فک پایین می‌گیرد و قطع می‌کند٬ سپس به داخل دهان می‌برد. بز در هر فک ١٢ دندان آسیا دارد که با ٨ دندان پیشین فک پایین ٬ در جمع دارای ٣٢ دندان است. بز حیوانی نشخوار کننده است با معده‌ای که ازچهار بخش تشکیل شده است. بز نخست علف را کمی با دندانهای آسیای خود می‌جود و فرو می‌دهد.

غذا از راه مری به شکمبه می‌رود و در آنجا ذخیره و انباشته می‌شود. سپس به نگاری می‌رود و در آن به شکل گلوله‌های کروی توپ مانند درمی‌آید. در زمان استراحت هر بار ٬ یک گلوله غذا از نگاری به دهان برمی‌گردد و به خوبی جویده می‌شود. این بار غذا مستقیما به هزارلا می‌رود. در هزارلا ٬ غذای جویده شده کاملا نرم می‌شود و قوام می‌یابد، سپس وارد شیردان می‌شود با شیره آن درهم می‌آمیزد و تا حدودی هضم می‌شود . سپس برای هضم کامل و جذب به روده می‌رود. درازای روده بز از ٢٢ تا ٤٣ متر است.



تصویر

تولید مثل

فصل و سن زادآوری بز به آب و هوا ٬ نوع و میزان غذا و نژاد بستگی دارد. در مناطق گرمسیری استوایی بز در تمام طول سال می‌تواند زاد آوری کند. اما در مناطق معتدل و سرد فصل زاد آوری اواخر تابستان تا اواخر زمستان است. آغاز سن زادآوری بز معمولا از ٧ ماهگی تا ١٩ ماهگی است٬ اما اغلب بزها تقریبا در یک سالگی قادر به تولید مثل هستند.

عمر بز معمولا میان ٨ تا ١٢ سال و بطور متوسط ١٠ سال است. فصل تولید مثل بز در ایران معمولا اواخر تابستان و اوایل پاییز است. دوره آبستنی تقریبا پنج ماه است و بزغاله‌ها معمولا در اسفند ٬ فروردین و اردیبهشت متولد می‌شوند. بز یک تا دو و گاهی سه بزغاله می‌زاید. بزغاله بسیار چالاک و بازیگوش است و چند ساعت پس از تولد می‌تواند به همراه مادرش حرکت کند.

نژادهای بز

بز اهلی نژادهای گوناگون دارد که در سراسر جهان پراکنده‌اند و به احتمال زیاد منشاء آنها پازن یا بز وحشی ایرانی بوده است. امروزه بیش از ٣٠٠ نژاد بز اهلی ٬ با ویژگیهای مختلف ٬ در سراسر جهان دیده می‌شوند ٬ که شماری از آنها از نظر اقتصادی و زندگی انسان اهمیت فراوان دارد. مثلا نژادهای آنقره و کشمیر را برای تولید کرک و موی آنها و نژادهای سانن ٬ توگن بورگ و چند نژاد اصلی دیگر را برای تولید شیر فراوان و بعضی نژادها را برای تولید گوشت پرورش می‌دهند.

نوعی نژاد بسیار کوچک بز را در افریقا ٬ برای گوشت آن و در آمریکای شمالی به عنوان حیوان دست‌آموز خانگی پرورش می‌دهند و دانشمندان برای تحقیقات آزمایشگاهی از آن استفاده می‌کنند. در بخشهایی از آسیا و آفریقا طبق سنتهای رایج ٬ نگهداری گله‌های بزرگ بز را نشانه برکت و ثروت می‌دانند. بز تقریبا هر نوع گیاه ٬ حتی گیاهان تلخ مزه و خارهای بیابان را می‌خورد. از این‌رو گله‌داران بزرگ از بز برای پاکسازی مراتع خود از این گونه گیاهان بهره می‌گیرند.



تصویر

اهمیت بز

بز حیوان پر طاقتی است که هم در منطقه‌های کوهستانی کم‌علف و هم در دشتهای پست ٬ بیابانها و منطقه‌هایی که دارای آب و هوای خشک و نیمه خشک هستند به خوبی پرورش می‌یابد. بز هر گیاهی را می‌خورد و حتی از خوردن کاغذ و زباله رویگردان نیست. بز از شاخه و برگ درختان با ایستادن روی دو پای عقب خود نیز تغذیه می‌کند و در مراتع انواع علف را از سطح خاک قطع می‌کند. همین ویژگیها باعث شده است که بز را حیوانی زیان آور بدانند که باعث فقیر شدن و حتی از میان رفتن مراتع و جنگلها ٬ نابود شدن پوشش گیاهی ٬ افزایش فرسایش خاک و در نتیجه تخریب محیط زیست می‌شود.

اما در مراتع بز هنگامی زیان آور است که به روشهای سنتی و عشایری در مراتع می‌چرد. امروزه درکشورهای پیشرفته برای نگهداری و تغذیه بز محلهای مخصوصی تدارک دیده‌اند و به این ترتیب محیط زیست را از گزندهای احتمالی این جانور محافظت می‌کنند. بز را می‌توان با کمترین علوفه و خوراک به آسانی نگهداری کرد. پرورش و نگهداری آن در سراسر ایران رواج دارد. در ایران روستاهای بدون گاو ٬ اسب و حتی گوسفند دیده می‌شوند٬ اما روستای بدون بز وجود ندارد.
۲ نظر موافقین ۱ مخالفین ۰ ۲۴ بهمن ۹۶ ، ۲۰:۴۴

پسته وحشی (بنه)با نام علمی Pistacia Atlantica، درختی با ارتفاع ۲ تا ۷ متر است و معمولاً در کوه ها می روید و در پاییز به رنگ نارنجی خوش رنگی در می آید.دارای برگ های تک شانه ای و ۵ تا ۷ برگچه ی گل آذین است که در زیر گونه های مختلف دارای شکل های گوناگون می باشد.این گیاه تک جنسی دارای تعداد کاسبرگ ۵ عدد و بدون گلبرگ است که گل نر دارای پرچم ۴ تا ۵ تایی و گل ماده دارای خامه ی کوتاه و میوه آن از نوع شفت می باشد.شاخه های این درخت، سفید کمی مایل به خاکستری است.

اسم میوه این گیاه درفارسی بن(۱)یا بنه(۲)می باشد که دانه ای گیاهی با مغز روغنی است که به صورت تخمه صورت می شود ولی پوسته سخت آن بلای دندان است.این دانه معمولاً در پاییز سبز می شود و به رنگ سبز تیره است.عمر درخت بنه طولانی است، مثلاًدرخت ۱۵۰۰ ساله بنه درشهرستان ابرکوه با ۱۱ متر دور تنه و ارتفاع بیش از ۱۱ متر هر ساله میوه بنه خود را بیش از ۲۰۰ کیلوگرم به روستاییان عرضه می کند. 

 

به میوه پیوندی بنه گلخک و به نوع ترش آن بنشته گویند.در زبان ترکی به میوه ی آن چاتلانغوش و چتلانغوچ می گویند.اعراب به میوه این درخت حب الخضراء می گویند.گل درخت قرمز است و در رنگرزی از آن استفاده می شود.درخت بنه دیر خزان می کند و از تنه ی آن به طور طبیعی، یا با دادن شکاف، صمغی خارج می شود که به آن در فارسی سقز و در عربی بطم گویند که در آدامس مورد استفاده قرار می گیرد.

 

● زیستگاه درخت بنه

این درخت نیز مانند سایر درخت های کوهستان در مناطق مختلف کوه یافت می شود، اما بیشتر در قله های پرارتفاع، پرتگاه ها و مناطق دور دست کوهستانی می روید.این درخت با مقاومت زیاد در مناطق کوهستانی با آب و هوای نه چندان سرد می روید و امروزه در لیست درختان حفاظت شده قرار دارد.مغز آن به پسته شبیه ولی بسیار کوچکتر است.به دلیل سخت بودن پوست دانه آن، در شرایط عادی نمی توان با کاشت آن نهال تولید کرد، بلکه دانه آن پس از چند سال ماندن در محیط و سایش پوسته یا ترک خوردن در یخبندان در بهار جوانه می زند.بنه بیشتر در استان های کهگیلویه و بویراحمد، ایلام و کردستان می روید، اما در مناطق دیگر ایران از جمله جنگل های خشک فارس، کرمان، بلوچستان، یزد، سمنان، لرستان و ارتفاعات الموت و...نیز یافت می شود.به عنوان مثال استان ایلام دارای ۶۰۰ هزار هکتار جنگل است که ۲۰۰ هزار هکتار آن را درختان بنه تشکیل می دهد.

 

● کاربرد بنه                                                                                                                 

 

بنه از جمله گیاهان چوبی مناطق خشک و نیمه خشک کشور می باشد که جدا از ارزش های زیست محیطی بی شماری که دارد، مصارف دارویی و صنعتی گسترده ای نیز به همراه دارد.جنبه های دارویی و صنعتی این گیاه کاملاً روشن است.صمغ بنه مصارف دارویی و صنعتی زیادی داشته و از میوه آن به عنوان گیاه دارویی استفاده می شود.

 

اندام های مختلف درخت بنه مصارف دارویی و صنعتی گسترده ای دارد.بهره برداری از درختان بنه با هدف تولید صمغ و استفاده از آن در امور دارویی و صنعتی موضوعی است که اقتصاد بخشی از جنگل نشینان در ناحیه رویشی زاگرس را تشکیل می دهد.اگرچه بهره برداری از درخت بنه می تواند اثرات سوء فیزیولوژیکی و ضعف درخت را در برداشته باشد، اما دقت در بهره برداری و به کارگیری روشهای صحیح می تواند خسارت را به حداقل ممکن برساند.بهره گیری از میوه، برگ، صمغ ترشح یافته بصورت طبیعی و گال های گیاه نیز کاربردهای زیاد دارویی دارد.شناخت دقیق رویشگاه های طبیعی گیاهان دارویی ضمن روشن شدن پتانسیل های موجود، امکان توسعه و بهره برداری صحیح را به خوبی فراهم می سازد.ضمن اینکه قابلیت ها و محدودیت های هر منطقه را نیز برای توسعه و بهره برداری اقتصادی روشن می نماید.

 

● خواص درمانی

 

مقوی کبد و طحال است.خارج کننده ی اقسام کرم معده بوده و سرفه و خفقان را تسکین می دهد و مسکن درد کمر، درد پشت و درد قولنج می باشد.ضماد بنه در درمان ورم ها و زخم های سخت مفید است.از آن جایی که بنه دارای ویتامین های آ و اقسام ب و د می باشد، مقوی اعصاب بوده و ترک لب را معالجه و از شبکوری جلوگیری می کند و نرمی استخوان را درمان می نماید.در صنعت داروسازی با صمغ آن پمادی درست می کنند که مالیدن آن بر بدن از گزش پشه جلوگیری می نماید.سقز مقوی معده بوده و به هضم غذا کمک می کند و محرک اشتها است.ضماد آن که با پیه ذوب می شود، جهت رفع کجی و ترکیدن ناخن می باشد.مخلوط سقز با روغن زیتون جهت برطرف کردن ورمها و ترک پوست و خارش آن سودمند می باشد.

 

● بررسی اثرات ضد میکروبی به روش In vitro

استفاده زیاد از آنتی بیوتیک ها باعث مقاومت روزافزون باکتری ها به این داروها شده است، به طوری که کارآیی آنتی بیوتیک ها روز به روز محدودتر می شود.از آنجایی که بعضی از گیاهان خاصیت ضد میکروبی از خود بروز می دهند، با شناخت این گیاهان می توان از آنها علیه میکروب بیماری زای معین استفاده کرد و جایگزین بی ضرری برای آنتی بیوتیک ها پیدا نمود.در راستای این اهداف، اثرات ضد میکروبی اسانس بنه روی چند باکتری بیماریزا مورد آزمایش قرار گرفت و با جدیدترین آنتی بیوتیک ها که علیه این باکتری ها توصیه می شوند، مقایسه گردید.نتایج حاصل از این آزمایش نشان می دهد که عصاره بنه بر استافیلوکووس اورئوس و استافیلوکوکوس اپیدرمیدیس، اثرات ضد میکروبی نشان داده است.

پسته وحشی گیاهی موثر برای درمان دیابت

از زمان‌های دور استفاده از گیاهان دارویی از اولین درمان‌های دیابت بوده و تاکنون تأثیر مثبت بیش از 1200 گیاه دارویی در کاهش میزان قند خون و یا کاهش عوارض ناشی از آن شناخته شده که در واقع، استفاده از گیاهان دارویی برای درمان دیابت شیرین به دوران 1550 قبل از میلاد مسیح باز می‌گردد.

  یکی از این گیاهان که جمعیت زیادی از آن در مناطق غربی، مرکزی و شرقی ایران رشد می‌کنند، پسته وحشی است که نام میوه این درخت در کتب قدیمی، حب یاد شده ولی امروزه به طور محلی، بنه نامیده می‌شود.

 بنه یا پسته وحشی که در مناطق وسیعی از ایران می‌روید، یکی از مهمترین درخت‌ها در مناطق روستایی است، ادامه داد: صمغ درخت پسته وحشی که سقّز نامیده می‌شود، مصارف گوناگونی از جمله صنعتی، غذایی، دارویی یا سنتی دارد.

دکتری فیزیولوژی ورزشی اظهارکرد: دانه و روغن بنه حاوی چندین ترکیب بیواکتیو و ارتقا دهنده سلامتی است که اثرات ثابت شده پسته وحشی شامل فعالیت ضد آترواسکلروز، کاهش قند خون، ضد التهابی، ضد تب، ضد قارچ، ضد میکروبی، ضد ویروسی و ضد سرطانی است.

تحقیقاتی روی ترکیبات شیمیایی بنه صورت گرفته و مشخص شده که عصاره این گیاه سرشار از آنتی اکسیدان‌هایی است که می‌تواند خطر سرطان و بیماری‌های قلبی عروقی را کاهش دهند.

 روغن هسته پسته وحشی محتوای منحصر به فردی از منابع آنتی اکسیدان طبیعی است که می‌توانند از فرآیندهای اکسیداسیونی ناشی از بیماری دیابت پیشگیری، یا آنها را به تأخیر بیندازند.

 در مجموع به نظر می‌رسد انجام فعالیت‌های ورزشی به همراه مصرف گیاهان دارویی خاص، می‌تواند به عنوان یک روش درمانی مکمل در بهبود وضعیت بیماران دیابتی مد نظر قرار گیرد.

محققین توصیه می‌کنند آزمودنی‌های دیابتی حداقل 150 دقیقه تمرین هوازی با شدت متوسط را در طول هفته انجام داده و از سوی دیگر افزودن تمرینات مقاومتی نیز می‌تواند نقش مهمی در کنترل قند خون و پیشگیری از بروز عوارض جانبی دیابت ایفا کند.

  رعایت این نکته نیز بسیار حیاتی است که قبل از هرگونه فعال‌تر شدن یک بیمار دیابتی، لازم است تا با مراجعه به پزشک معالج، در خصوص عدم وجود مشکلات قلبی و عروقی اطمینان حاصل کند زیرا داشتن مجوز پزشکی در خصوص برخی از انواع تمرینات ورزشی از جمله تمرینات مقاومتی بسیار حیاتی است.

 

● سقز

 

محصول سقز درختان بنه که دارای ارزش اقتصادی فراوانی می باشد،جزء اقلام صادراتی است که از نظر ارزآوری حائز اهمیت می باشد.سقز جزء دسته سمغهایی(الئورزینها)قرار می گیرد که دارای خواص داروئی، خوراکی و صنعتی فراوان می باشد و در طب سنتی نیز مورد استفاده قرار می گیرد.چند نمونه از کاربرد سقز:

 

ـ در صنایع چسب، صنایع لاک، صنایع رنگ، صنایع پلیمری، صنایع داروسازی.

 

ـ به عنوان امولسیون کننده، در تهیه روغن چاپ و روغن کابل، در تهیه پارکت و کفپوش، آهارهای کاغذ، به عنوان قارچ کش جهت حفاظت چوب و کاغذ و پارچه.

 

ـ در تهیه اسانس و عطریات

 

 

ـ به عنوان ضدعفونی کننده در درمان بیماری های مختلف

 

متأسفانه به دلیل کمبود صنایع تبدیلی و نبود دانش فنی لازم در زمینه فرآوری این ماده، موجب گردیده که با قیمت ناچیز و اولیه به خارج از کشور صادر گردد.

 

● بررسی عوامل مؤثر بر پراکنش پسته وحشی

 

وجود گونه های مقاوم در برابر شرایط نامساعد طبیعی، موهبتی الهی است.بنه، درختی چند منظوره است.از چوب آن برای سوخت، تولید ذغال و ذوب فلزات، از بذر آن در غذاهای محلی و از قسمت های مختلف آن جهت مصارف دارویی استفاده می شود.ارزش اقتصادی صمغ استخراج شده از آن نیز بر کسی پوشیده نیست، مضافاً اینکه از نظر ایجاد پوشش گیاهی در مناطق مورد هجوم بیابان و حوزه های آبخیزی که در اثر فقدان پوشش گیاهی از سیل خیزی زیادی برخوردارند و نیز به عنوان پایه مناسب برای احداث باغات پسته، گونه ای با ارزش محسوب می شود.آنچه که در حال حاضر مهم به نظر می رسد، نابودی جنگل های بنه طی سالیان گذشته و همچنین عدم امکان تکثیر و استقرار طبیعی درختان جدید طی سالهای اخیر است.

 

اقلیم حاکم بر ارتفاعات و نوع ساختار زمین، از دلایل اصلی وجود پراکنش بنه در مناطق کوهستانی می باشد.مهمترین وجه تمایز اقلیم ارتفاعات با سایر مناطق، کاهش درجه حرارت، بارش برف و ماندگاری آن در مدت زمان بیشتر و افزایش دوره یخبندان در طی سال است.علت آن نیز براساس قانون کاهش درجه حرارت با افزایش ارتفاع قابل توجیه است.این عوامل امکان جوانه زنی بذر بنه را فراهم می نماید، در نتیجه سبب استقرار درختان بنه روی ارتفاعات می گردد.

 

مهمترین موارد پیشنهادی جهت اجرا در مناطق دارای پراکنش استان به منظور حفظ، احیاء و توسعه جنگل های پسته وحشی به شرح ذیل می باشد:

۱) قرق مناطق دارای پوشش مناسب

 

۲) انجام عملیات اصلاحی در مناطق دارای پوشش جنگلی بنه شامل بذرپاشی در فصل مناسب و نهالکاری.

 

۳) مبارزه با برخی آفات مهم، خصوصاً مبارزه بیولوژیکی با آفات مغزخوار.

 

۴) انجام عملیات آبخیزداری در جهت استحصال باران به منظور تأمین آب مورد نیاز درخت(استفاده از سیستم های میکروکچمنت).

 

 
منابع و مآخذ:
۱. عباس زارع زاده،(۱۳۷۹)، جمع آوری، شناسایی و اهلی کردن گیاهان دارویی استان یزد، مرکز تحقیقات منابع طبیعی و امور دام یزد.
۲. گروه مطالعات هامون(۱۳۶۵)، مطالعه جامع توسعه اقتصادی و اجتماعی استان یزد، جلد اول و سوم.وزارت برنامه و بودجه.
۳. ولی الله مظفریان، (۱۳۷۹)، فلور استان یزد.انتشارات یزد، تهران ۵۶ صفحه.
۴. سیدعباس میرجلیلی،(۱۳۷۶)، مطالعه فلورستیک و بررسی جوامع گیاهی منطقه هرات و مروست استان یزد.پایان نامه کارشناسی ارشد رشته علوم گیاهی.دانشگاه تهران.۱۲۱ صفحه.
۵. بتول رسولی، بررسی اثرات ضد میکروبی آویشن و سنبله ای ارغوانی از تیره نعناع، سماق و بنه از تیره پسته به روش In vitro.
۶. روزنامه اعتماد، شماره ۱۵۱۰، ۱۷/ ۷/ ۸۶، صفحه۱۴، اقتصاد ایران
۷. ایران سرزمین مادری، شماره ۲۳۷۵، ده بهمن ۱۳۸۱.
۸. www.negarmedia.com مؤسسه تحقیقات جنگل ها و مراتع ایران
۹. سایت ویکی پدیا، دانشنامه آزاد.

www.persianpersia.com/health
۰ نظر موافقین ۱ مخالفین ۰ ۲۴ بهمن ۹۶ ، ۰۰:۵۳

بوی سوختن عده ای مشاممان را پرکرده است عده ای که هرساله میسوزند و آتش میگیرند از این عشق از این شور و از این شعور مردم.
اشتباه اصلی آنها این است که مردم ما را درست نشناخته اند هنوز درک نکرده اند که با چندسالی دلقک بازی غربی نمی توان جنس این مردم را عوض کرد.حرکت امروز حماسه ای دردآور برای عده ای بود که سالهای زیادیست در تلاش برای عوض کردن مردم هستند.
مردم ما هزارو چهارصد سال است که این روش و این راه را انتخاب نموده است و چنین فرهنگ عاشورایی عمیق و استوار را با دروغ پراکنی،لجن پراکنی و مزدوربازی نمیتوان تغییر داد.مردم ما هنوز تا نام امام حسین(ع) می آید چشمانشان گریان میشود هرچند فکر کنید با تهاجم و نفوذ فرهنگی میتوانید این هویت اصیل را بگیریید به قول معروف بخور آش به همین خیال باش است.
امروز مردم با شعور و اصیل ایران اسلامی حماسه آفریدند.همیشه وقتی کلمه حماسه را میشنوم سخت فرو میروم که چرا خماسه ولی پس از کمی تامل واقعا این چنین حرکاتی در این فضای غبارآلود و فتنه بار را با تمام بند بند وجودم حماسه مینامم حماسه ای که همراهست با دلاوری در مقابل تمام هجمه های دشمنان و طعنه زنان داخلی و خارجی و صبر بسیار بر تمام مشکلات این دوران که هر کسی را ثابت قدم نگه نمیدارد بلکه باید بینش عمیق و ایمان مستحکم وجود داشته باشد.
آری امروز در تهران حدود ساعت 10 از اوضاع به وجود آمده نگران بودم زیرا که جمعیت مناسبی را در خیابان نمیدیدم ولی بعد از نیم ساعت امدادهای غیبی رسیدند و دیدم که دیگر حرکت بین این سلحشوران برای انسان سخت میشود.
هرچند به کام عده ای خوش نیاید و سعی کنند سوختن خود را با اراجیف بافتن خنک کنند اما بدانند که این اول کار است تا نابود کردن تمام صاحبانشان در دنیا این مردم پا پس نمی کشند.
امروز هم توفیق شد در ایستگاه صلواتی فاطمی دانشجویی در خیابان انقلاب به مردم خدمت کنم.قابل توجه دوستان که ما امروز فقط چهارهزار لیوان اب به مردمی که از میدان ازادی برمیگشتند دادیم که البته چایی هم داشتیم.
تو خود حدیث مفصل بخوان از این مجمل
والسلام

۰ نظر موافقین ۱ مخالفین ۰ ۲۲ بهمن ۹۶ ، ۲۳:۰۰

شهیدان چراغ های راه حقیقت اندشهیدان مأمن دل های خسته از زمانه پر از تاریکی هستند.یاد آنها تاریکی دل را به روشنایی سوق می دهد روح و روان انسان را آرام می کند.

هرساله در این ایام روستا دوباره داغدار عزیزانی میشود که با خون خود آرامش را به ما هدیه دادند و زود با دنیای زندگان خداحافظی کردند.در این ایام مراسمی برگزار میشود که با غبار رویی و سخنرانی و پذیرایی تمام میشود.البته تمام این کارها را خانواده های شهدا انجام می دهند.اما آیا این نحوه برگزاری سالگرد و یادواره دردی را دوا می کند؟آیا شهدا از وضعیت فکر و عقیده و رفتار ما راضی هستند؟آیا برای تسلی خاطر این از جان گذشتگان و پامال نشدن خون های پاکشان اقدام مفیدی شده است؟تا کی میخواهیم دراین فضای فتنه گون که تیرهای شیطانی قلب و فکر و روح جوانان و مردم را نشانه گرفته است دست روی دست بگذاریم خودمان را با این مراسمات فریب دهیم.

باید فکری کنیم بعد از بیست سال متوالی سالگرد و یادواره توخالی چه فایده و نصیبی به ما رسیده است باید به دنبال فضا دادن در گیر کردن و استفاده از جوانان درپی رشد انها حرکت کنیم.شاید مسولین متولی عقیدتی و سیاسی و فرهنگی به خواب زمستانی فرورفته اند.
اما ما مردم حماسه های دیروز و امروز هستیم ما تا برافراشته شدن پرچم اسلام در تمام جهان از حرکت نخواهیم ایستاد و از گذشته خود و اجدادمان عبرت می آموزیم با قدرت و قوت عمل می کنیم.
پی نوشت:مراسم سالگرد شهدای روستا با حضور جمعی از مسولین پنج شنبه96/11/20

۱ نظر موافقین ۱ مخالفین ۰ ۲۱ بهمن ۹۶ ، ۰۰:۰۰
اصغر زیبنده