کانون فرهنگی هنری شهدا

وبلاگ کانون شهدا

کانون فرهنگی هنری شهدا

وبلاگ کانون شهدا

کانون فرهنگی هنری شهدا
تبلیغات
طلوع حق شبکه اعزام سخنران و استاد عمار

۴ مطلب در ارديبهشت ۱۳۹۴ ثبت شده است

زمستان در روستای چنارناز حال وهوای دیگری دارد.

در روستا زمستان همراست با برف و باران،سوم وسرما

در زمستان دیگر میتوان طبیعت زیبا را حس کرد.

۱ نظر موافقین ۱ مخالفین ۰ ۲۵ ارديبهشت ۹۴ ، ۲۰:۲۶


پیکر مادر شهیدان سهامی تشییع و به خاک سپرده شد


با حضور جمعی از مسئولین شهرستان خاتم،پیکر مادر شهیدان گودرز و فرامرز سهامی تشییع و در روستای شهید پرور چنارناز به خاک سپرده شد .

به گزارش طنین خاتم،صبح امروز ( یک شنبه ) مادر شهیدان گودرز و فرامرز سهامی با حضور معاون فرماندار ، پرسنل ناحیه خاتم ، پرسنل نیروی انتظامی ، ریاست بنیاد شهید و جمعی از مردم شهید پرور روستای چنارناز تشییع و در جوار فرزندان شهیدش به خاک سپرده شد .



۰ نظر موافقین ۱ مخالفین ۰ ۲۱ ارديبهشت ۹۴ ، ۰۰:۵۷

 مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان یزد گفت: درخت چنار کهنسال چنارناز شهرستان خاتم در فهرست آثار ملی طبیعی کشور به ثبت رسید.

 بهرام رضایی اظهار داشت: با توجه به رشد شتابان صنعت و شهر نشینی، گرم شدن هوا و آلودگی هوا اهمیت آثار طبیعی دو چندان شده و حفاظت و احیای آثار طبیعی ضروری به نظر می‌ رسد.

وی افزود: چنار کهنسال روستای چنار ناز شهرستان خاتم با قدمتی نزدیک به 550 سال در کنار دو درخت بنه کهنسال قدیمی که بین 450 تا 550 سال قدمت دارند، از جمله آثاری هستند که نقش بسزایی در طروات بخشیدن به محیط خود دارند.

رضایی بیان کرد: این درخت دومین درخت کهنسال استان یزد است و بذر آن برای تحقیق، تکثیر و سازگاری گونه بسیار مناسب و همین دلایل این درخت را سایر درختان کهنسال استان یزد متمایز کرده است.

وی عنوان کرد: این درخت به شماره 35 در فهرست آثار ملی طبیعی کشور به ثبت رسیده است

۰ نظر موافقین ۱ مخالفین ۰ ۱۴ ارديبهشت ۹۴ ، ۱۶:۵۴
ه گفته حمید رضا سالاری سرپرست گروه کوهنوردی سالار یزد : طی تماس تلفنی آقای مهدی علیزاده از اهالی روستای چنارناز از گروه دعوت نمود صعودی از قله دهار داشته باشند .و طبق برنامه تنظیمی گروه طی سفری دو روزه مقرر شد برنامه کوهنوردی در آن منطقه اجرا شود .که در روز پنج شنبه مورخ 10/2/94 ساعت 16 گروه با یک دستگاه مینی بوس و سواری شخصی  از یزد حرکت و طی پیمودن مسافتی حدود 240 کیلومتر و عبور از مهریز – تنگ چنار – علی آباد چهل گزی – مروست – دوراهی هرابرجان (شیراز – اصفهان – بوانات) – توتک – (دوراهی کُرخنگان) و نهایتاً ساعت 20 وارد روستای چنارناز شدند که مورد استقبال  دهیار و جمع حاضر قرار و به خانه عالم روستا رفتند. بعد از اقامه نماز مغرب و عشا و صرف شام در مراسم عروسی یک زوج جوان شرکت و فردای آن روز (جمعه) یازدهم اردیبهشت ماه ساعت 6:30 با حرکت از روستا و پیمودن حدود 7 کیلومتر جاده خاکی با پوشش گیاهی و جنگلی بسیار زیبا  به پای کوه لک  و دهار رسیدیم ساعت 7:30 شروع به کوهپیمایی نموده و ساعت 9:45 به اولین قله با ارتفاع 3234 متری دست یافتیم. ساعت 10 صبح به دومین قله با ارتفاع 3235 متری و ساعت 10:15 سومین قله و بلندترین قله منطقه کوه دهار را با ارتفاع 3236 متر از سطح دریا را فتح نمودیم و در  ساعت 11:30 بعد از صرف صبحانه مسیر برگشت را پیموده و ساعت 13 به پای کوه رسیدیم همچنین جا دارد که از آقای کاظمی خبر نگار صدا و سیما مستقر در شهرستان خاتم که با تهیه گزارش و خبر و تصویربرداری از گروه در جهت رشد و رونق گردشگری این منطقه گام برمیدارند تشکر ویژه ای نمایم.

ضمناً از طرف خودم و جمع گروه از کلیه همنوردان و دوستان از روستای چنارناز که در این صعود ما را یاری نمودند تقدیر و تشکر بعمل میآید.

لذا با توجه به اینکه تابحال شخص یا گروهی اطلاعات درستی از موقعیت جغرافیایی و ارتفاع قله دهار در سایت قرار نداده بودند، امیدوارم گزارشات با نقشه کروکی و موقعیت جغرافیایی گروه سالار یزد مورد استفاده گروه های کوهنوردی قرار و باعث جذب آنها به این منطقه بکر، زیبا وجنگلی که بهترین موقع آن در اوایل اردیبهشت است شود.

لازم به ذکر است این روستا که از توابع بخش مروست شهرستان خاتم محسوب می شود دارای ویژگیهای طبیعی ارزشمند و منحصر به فردی می باشد که این روستا را در کانون توجهات قرار داده است .

وجه تسمیه این روستا از وجود درخت چنار دیر زیست این روستا حکایت دارد که همواره مورد تقدس و احترام مردم این خطه بوده و هست.

 شغل اصلی مردم این منطقه کشاورزی و دامداری است.گندم ، جو ، عدس و نخود از محصولات زراعی و آلو ، بادام ، گردو ، به و زردالو از مهمترین محصولات باغی این خطه به شمار می آید.

استقامت ، ایثار و از خودگذشتگی این مردم از گذشته های دور همواره زبانزد خاص و عام بوده است به طوریکه این روستا به رغم جمعییت کم خود 10 شهید سرافراز را در دوران دفاع مقدس تقدیم انقلاب اسلامی نموده است.

توجه مردم این منطقه به فرهنگ کار و تلاش از ویژگیهای بارز مردم این روستا است به طوریکه همدوشی مردان و زنان در کشاورزی و مزرعه از این روحیه تعاون ، همکاری و همدلی آنان حکایت دارد.
این روستا از روستاهای تحت پوشش دهستان ایثار شهرستان خاتم می باشد.

جنگل های وحشی بادام کوهی ، درختان دیر زیست ، وجود تنوع گونه های گیاهی(درمنه، تنگرس، قیچ، افدرا، استپا، بنه،گون، زیره ) و جانوری(  قوچ و میش، کل و بز، پلنگ، خرس قهوه ای، کاراکال، جبیر، سیاه گوش، گراز، گرگ، کفتار، شغال، خرگوش، تشی)، قلعه قدیمی و کوه سر به فلک کشیده دهار از آثار ارزشمند قدیمی و طبیعی این منطقه به شمار می آید.

چنارناز در 85 کیلومتری شهر هرات مرکز شهرستان خاتم واقع شده است.

۰ نظر موافقین ۱ مخالفین ۰ ۱۴ ارديبهشت ۹۴ ، ۱۴:۵۷