کانون فرهنگی هنری شهدا

وبلاگ کانون شهدا

کانون فرهنگی هنری شهدا

وبلاگ کانون شهدا

کانون فرهنگی هنری شهدا
تبلیغات
طلوع حق شبکه اعزام سخنران و استاد عمار

۱۲ مطلب در اسفند ۱۳۹۶ ثبت شده است


ای درّه ی دلنشین و  زیبا

بر دامنه ی «دُهار» رعنا


ما وای منی  «چنار نازی»

 با آن قلل بلند بالا

 

در حاشیه ی «هرات» سر سبز 

زیبا چه نکو گرفته ای جا

 

«چل چشمه» تو را نموده شاداب

از« دره سیاه »گشته پیدا

 

:کاکوتی» و «زیره ی سیاهت»

دارو و دوا بمثل «زوفا »

 

ای «یورت » قشنگ ایل دانش

یعنی «مِهِنی» رشید  و دانا


آباد بمان دیار ایمان

تنها دِه «دَه شهید»دنیا

                                                   

دهار: یکی از قلل بلند هرات و مروست که روستایی چنارناز بر دامنه ی آن بنا گردیده

دره سیاه : دره ای که رودخانه ی ده چشمه از آن سر چشمه میگیرد و چنار ناز را مشروب می سازد

مهنی :نام طایفه ای از کرد تباران که اکثریت اهالی چنار ناز را تشکیل میدهد بسیار باسواد   و رشید که ضرب المثل است که(می شود مهنی باشی و ملا نباشی (

 

 #جانشکرغلامعباس
آی دی تلگرام چنارنازما:

chenarnazema@


۱ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۲۳ اسفند ۹۶ ، ۱۹:۰۲

حفاظت از طبیعت با علم و آگاهی نه با بی سوادی و پیروی کورکورانه از قوانین جهانی

نگاه آدمیان در قرون اخیر به محیط زیست هم سرایت کرده است و رویکرد مالکانه و متصرفانه آنها چنان بسط یافته است که گویی کسی نسبت به طبیعت مسئولیتی ندارد. این نوع نگاه و رویکرد انسان مدرن به طبیعت و محیط زیست که ریشه در مبانی اندیشه انسان  بورژوای مدرن دارد، به وضوح در فلسفه اخلاق فایده گرایی توجیه می شود. در فایده گرایی که بعد از عصر روشنگری و انقلاب صنعتی به مثابه  فلسفه زندگی بورژوازی غربی پذیرفته می شود و گزاره هایش مبتنی بر سوژه باوری دکارتی است، انسان به عنوان سوژه مدرن در مرکز هستی و کائنات قرار می گیرد. در فایده گرایی، فعل اخلاقی آن است که متضمن کسب بیشترین لذت و خوشبختی و دفع بیشترین رنج و درد برای بیشترین افراد جامعه باشد. اساس آن مبتنی بر اصل فایده است: بیشترین خوشبختی و لذت برای بیشترین افراد جامعه. نتیجه فوریی که از این اصل به دست می آید این است که هر گونه مداخله در طبیعت که بیشترین حد آسایش و رفاه را برای آدمیان به بار آورد، مطلوب است. فلسفه اصالت لذت در همراهی با تقلیل گرایی مبتنی بر جهان بینی مکانیکی به دست آمده از فلسفه مکانیکی نیوتن، به جهان به شکل اشیاء و پدیده های منفک و مجزا می نگرد که هیچ ماهیت زنده و به هم پیوسته ای ندارد.

از اواخر قرن‌ 17 میلادی، جغرافی‌دانان‌ و طبیعی‌دانان‌ اروپایی‌ و امریکایی، مفاهیم‌ تاریخ‌ طبیعی‌ را برای‌ عموم‌ مردم‌ به‌ویژه‌ طبقات‌ مرفه‌ جامعه‌ بیان‌ کردند. کوشش‌های‌ این‌ عده‌ سبب‌ شد تا آکادمی‌های‌ گوناگون‌ علمی‌ در صدد درک‌ بهتری‌ از طبیعت‌ برآیند و سیاستگذاران‌ به‌ وضع‌ قوانین‌ مناسب‌تری‌ برای‌ طبیعت‌ تشویق‌ شوند.

در این‌ دوران، دو گروه‌ عمده‌ از طرفداران‌ محیط‌ زیست‌ در اروپا و امریکا پدید آمدند:

1. طرفداران‌ عملگرای‌ محیط‌ زیست‌

این‌ گروه‌ به‌ جد خواستار حفاظت‌ از جنگل‌ها و کنترل‌ شکار حیوانات‌ و کاهش‌ فرسایش‌ خاک‌ و به‌ طور کلی‌ حفظ‌ زیبایی‌های‌ طبیعی‌ بودند. خسارات‌ وارد شده‌ به‌ جنگل‌ها و حیات‌ وحش‌ در شمال‌ افریقا تا سال‌ 1850، نگرانی‌ این‌ گروه‌ را در پی‌ داشت؛ به‌ طوری‌ که‌ یکی‌ از آنان‌ به‌ نام‌ جرج‌ پرکینز در سال‌ 1864، کتاب‌ انسان‌ و طبیعت‌ را منتشر کرد. این‌ کتاب‌ و تألیفات‌ مشابه‌ سبب‌ بالا گرفتن‌ کار محیط‌ زیست‌ گرایان‌ به‌ویژه‌ شکل‌گیری‌ دو طیف‌ عمده‌ از طرفداران‌ محیط‌ زیست‌ قرن‌ 19 شد.

أ. حراست‌گرایان

ب. حفاظت‌گرایان

حراست‌گرایان‌ در آرزوی‌ نگهداری‌ مناطق‌ دست‌ نخوردة‌ طبیعی‌ به‌ همان‌ صورت‌ که‌ هست، بدون‌ هیچ‌گونه‌ بهره‌برداری‌ بوده‌ و  هستند. در مقابل، حفاظت‌گرایان‌ به‌ دنبال‌ مراقبت‌ و نگهداری‌ از محیط‌ زیست‌ و طبیعت‌ همراه‌ با استفادة‌ بهینه‌ از منابع‌ طبیعی‌اند. مدیران‌ زیست‌ محیطی‌ از قرن‌ نوزدهم‌ تاکنون، همچنان‌ درگیر مواضع‌ حراستی‌ با حفاظتی‌ از محیط‌ زیست‌ هستند. نام‌ جان‌ مویر در جایگاه‌ پدر حرکت‌های‌ زیست‌محیطی‌ در امریکا به‌ نیکی‌ یاد می‌شود. وی‌ در سال‌ 1983 کلوپی‌ در کالیفرنیا گشود، که‌ نقش‌ فعالی‌ در تشویق‌ عموم‌ به‌ فعالیت‌های‌ زیست‌محیطی‌ در خلال‌ دهه‌های‌ 1960 و 1970 داشت. کوشش‌های‌ این‌ گروه‌ باعث‌ ایجاد انجمن‌ دوستداران‌ زمین‌ شد که‌ امروزه، یکی‌ از بانفوذترین‌NGO های‌ جهان‌ به‌ شمار می‌رود.

برپایی‌ نخستین‌ کنفرانس‌ سازمان‌ ملل‌ در مورد محیط‌ زیست‌ انسانی‌ در استکهلم‌ (1972) توجه‌ جهانی‌ را به‌ خود جلب‌ کرد و از دستاوردهای‌ آن، بیانیة‌ محیط‌ زیست‌ انسانی‌ است‌ که‌ نخستین‌ بیانیة‌ مشترک‌ 113 کشور دربارة‌ توجه‌ و تعهد آن‌ها به‌ حفاظت‌ از محیط‌ زیست‌ است. برپایی‌ این‌ کنفرانس، تأسیس‌ نهادی‌ به‌ نام‌ برنامة‌ محیط‌ زیست‌ سازمان‌ ملل‌ (یونپ) را سبب‌ شد. یونپ، همه‌ ساله‌ در روز جهانی‌ محیط‌ زیست، ضمن‌ بیانیه‌هایی، روند حفاظت‌ و مدیریت‌ محیط‌ زیست‌ را بررسی‌ می‌کند.

در دهة‌ 1980  میلادی‌ دو اثر بسیار مهم‌ به‌ نام‌های‌ استراتژی‌های‌ حفاظت‌ جهانی‌ و گزارش‌ براتلند چاپ‌ شد. گزارش‌ براتلند، ارتباط‌ مشکلات‌ زیست‌محیطی‌ کشورهای‌ در حال‌ توسعه‌ با همة‌ کشورها را بررسی، و کتاب‌ اول‌ نیز برای‌ نخستین‌ بار، اصطلاح‌ توسعة‌ پایدار را مطرح‌ می‌کند.

در سال‌ 1991، از سوی‌ کنفرانس‌ محیط‌ زیست‌ و توسعة‌ سازمان‌ ملل، اجلاسی‌ در لاهه‌ تشکیل، و راهکارهایی‌ به‌ منظور دستیابی‌و استمرار توسعه‌ پایدار ارائه‌ شد.

لواسانی‌ می‌گوید:

محیط‌ زیست‌ متشکل‌ از نظام‌های‌ اتمسفر(که‌ از هوا و ذر‌ات‌ آب‌ و ذر‌ات‌ معلق‌ تشکیل‌ شده)، پدوسفر (زمین)، بیوسفر (قشر زیست‌ محیطی) و هیروسفر (آب) می‌باشد. مجموعة‌ این‌ نظام‌ها به‌ اضافة‌ نیروی‌ خورشیدی، فضای‌ زیست‌ محیطی‌ را آماده‌ می‌کنندو بستر حیات‌ را با تمام‌ تنو‌ع‌ که‌ دارد، میسر می‌سازد.

تیروال‌ در الگویی‌ ساده، نقش‌ محیط‌ زیست‌ را در فعالیت‌های‌ اقتصادی‌ این‌گونه‌ نشان‌ می‌دهد.

1. حمایت‌ از زندگی: خانوارها، کالاو خدمات‌ مصرف‌ می‌کنند و بنگاه‌ها با استفاده‌ از منابع‌ طبیعی‌ محیط‌ زیست‌ به‌ تولید می‌پردازند. محیط‌ زیست‌ همچنین‌ دستگاه‌ زیست‌ شناختی‌ شیمیایی‌ و فیزیکی‌ فراهم‌ می‌آوردکه‌ افراد بشر را به‌ ادامه‌ حیات‌ توانا می‌کند. این‌ دستگاه‌ شامل‌ جو، نظام‌های‌ رودخانه، حاصلخیزی‌ خاک‌ و تنو‌ع‌ در زندگی‌ گیاهان‌ و حیوانات‌ می‌شود. از این‌ خدمات‌ خانوارها استفاده‌ می‌کنند و برای‌ زندگی‌ ضرورت‌ دارند.

2. عرضة‌ منابع‌ طبیعی: محیط‌ زیست، مواد خام‌ و انرژی‌ را برای‌ تولید اقتصادی‌ و فعالیت‌ خانوارها فراهم‌ می‌کند.

3. جذب‌ ضایعات‌ محصولات: محیط‌ زیست، بخش‌ قابل‌ توجهی‌ از ضایعات‌ فعالیت‌ اقتصادی‌ و خانوارها را جذب‌ می‌کند.

4. محیط‌ زیست، خدمات‌ رفاهی‌ مانند زیبایی‌ طبیعی‌ و گردشگاه‌های‌ تفریحی‌ را فراهم‌ می‌کند.

زاکس‌ نیز این‌ ارتباط‌ را از جهت‌ تأثیر در دستیابی‌ به‌ توسعة‌ بوم‌آورد مطالعه‌ کرده‌ است؛ توسعه‌ای‌ که‌ از طریق‌ خود مردم، بر اساس‌ عالی‌ترین‌ بهره‌برداری‌ از منابع‌ طبیعی‌ و در تطابق‌ با محیط‌ زیست‌ صورت‌ گیرد.


دیدگاه‌های‌ زیست‌محیطی‌ در استفاده‌ از منابع‌

در مدیریت‌ زیست‌ محیطی، عقاید گوناگون‌ وجود دارد که‌ از انسان‌مداری‌ صرف‌ تا بوم‌محوری‌ تام‌ را شامل‌ می‌شود. حد‌ افراطی‌ انسان‌مداری، طرفدار استفادة‌ بی‌ حد از منابع‌ است؛ در حالی‌ که‌ بوم‌ محوران‌ به‌ شدت‌ از محیط‌ زیست‌ حمایت، و در حد‌ افراطی‌ آن، حد‌اقل‌ استفاده‌ از منابع‌ را سفارش‌ می‌کنند.
                          

۰ نظر موافقین ۱ مخالفین ۰ ۲۱ اسفند ۹۶ ، ۲۱:۲۲



یاد دورانی که در احشام وایل

شور و شوقی در دل و سر داشتیم

 

سالها با کوچ در دشت و دمن

گله میش و اسب و استر داشتیم

 

شب نشینی در زمستان گرم بود

نی زن و خواننده در بر داشتیم

 

نان تیری بود و چنگال و کره

کشکله جوش،بس معطر داشتیم

 

قالی وخورجین و جاجیم وگلیم

کار زن هایی هنرور داشتیم

 

تنگ گله رو ،سپیدکوه ،خشک کوه

ملک ییلاقی به تی چنگ داشتیم

 

گرمسیری همچو گود بارسی

سرحدی چون تنگ زندان داشتیم

 

 

گردنه ی سنگ یلاقی و قیچ

خانه شیر و خانه سرخان داشتیم

تی چنگ

 چاه گز و چاه سوز و گردن به، دراه

تل خاکستر،روزی آسیابان داشتیم

 

از دل جنگل مسیری جنگلی

تابه سرحد مثل بستان داشتیم

 

بر بر خاری با برنو پران

رو به آهوی گریزان داشتیم

 

با خفیف و سر پر و ام یک بسی

مشق تیر اندازی، میدان داشتیم

 

با دهن پر کبک و تی هو می زدیم

کچه  در کوه و بیابان داشتیم

 

در درختان دره بید، له دراز

مسکنی در سبزه زاران داشتیم

 

ارجن و کلخنگ و بادام وبنه

بلبل و کبک غزل خوان داشتیم


ترکه بازی بود با ساز و دهل

از تمام ایل مهمان داشتیم

 

حجله با جاجیم و گمپل میزدیم

ترمه و رشمه فراوان داشتیم


با طبیعت عشق و الفت داشتیم

در طبیعت راحت جان داشتیم

شاعر:خانم امینی

۳ نظر موافقین ۱ مخالفین ۰ ۱۹ اسفند ۹۶ ، ۲۰:۴۳

آیا ادعای اهالی در مورد شهید آباد بودن صحیح است یا توهمی بیش نیست؟
قابل توجه و تامل خیلی ها که هیچ وقت قدر مردم نمونه چنارناز را ندانسته و نمی دانند.

طبق آمار مرکز رسمی آمار کشورزمان هشت سال دفاع مقدس،به ازای هر200نفر یک نفر شهید داده ایم.

امام جمعه شهر پاوه  ملا قادر قادری با افتخار می گفت شهر پاوه600 شهید تقدیم انقلاب کرده ، وبه ازای هر120نفر یک شهید داده.

شهر پاوه شهری است که از سال 58با ضدانقلاب درگیر بوده و در زمان جنگ تحمیلی هم هشت سال مقاومت نموده  شاید این تعداد شهید طبیعی باشد.

اما روستای چنارناز ،روستایی دور افتاده که با مرز و جبهه جنگ هزاران کیلومتر فاصله داشته وبا توجه به جمعیت 400نفری روستا در سالهای زمان جنگ به ازای هر 40نفر یک شهید تقدیم انقلاب و اسلام نموده که این افتخاری بس عظیم برای اهالی می باشد.

                                       

این ثابت کننده این است که مردم چنارناز ، مردمی ولایی ،باغیرت و شهامت و همیشه پا در رکاب وگوش بفرمان عالمان و بزرگان دین ،گوشت وخونشان عجین با عشق امام حسین واهل بیت علیهماالسلام است ولی متاسفانه هرجا می گوییم شهید داده ایم می گویند سو استفاده نکن...

مردان ماموریت سخت

مردان روز کاروزاریم

تا خون غیرت در رگ ماست

این سرزمین را پاسداریم

ما وارث از خود گذشتن

از نسل عشق و اعتقادیم

با اعدوا ماستطعتم

اینک مهیای جهادیم

تا پای جان دلداده فرمان مولاییم

طوفان اگر باشد چه غم ما مرد میدانیم
                                                     
متن تقدیم به تمام مادران سلحشوری که این جوانان غیور را در دامن خود پرورش دادند و سعادت دنیا و آخرت را نصیبشان کردند.
نویسنده:خدابخش علیزاده
۰ نظر موافقین ۱ مخالفین ۰ ۱۸ اسفند ۹۶ ، ۱۵:۳۵


مژده که خانه وحی، با درخشش نام فاطمه ، روشن‏تر شد، تا نشانه‏ای باشد بر حرمت زن، تا دیگر رنگ چهره‏ها با شنیدن صدای تولد دختران، سیاه نشود...

بیستم جمادی الثانی هر سال، روزی پر از خاطره و معنویت است؛ خاطراتی شیرین از مادران مهربان،فرزندان با محبت و همسران با وفا ؛ این روز به یُمن ِ زاد روز بانوی نمونه اسلام، فاطمه زهرا ( سلام الله علیها) ، روز مادر نام گرفته است ؛ بانویی که گل سرسبد تمام بانوان عالم است؛ تنها زنی که پدرش معصوم ، شوهرش معصوم و خودش نیز معصوم بوده و پیامبر گرامی اسلام (ص) به او لقب " اُم ابیها "  داده است،یعنی زنی که برای پدرش همچون مادر بود.

امروز مجالی است تا بار دیگر، کودکی هایمان، در آغوش مهربان مادر رها شوند و به یاد بیاوریم که وسعت هیچ آسمانی، به اندازه عطوفت های مادر نیست و با ارزش تر از مادر، واژه ای در فرهنگ مهربانی ها نیست.

در این روزگار رنگ و رو رفته، لبخند مادر، ناب ترین تصویر است.   
                                      
  
                                      

گاهی اگر می بینیم جاده زندگی، صاف و هموار شده است، بدانیم دعای مادر، چقدر راهگشا است روزهای ما اگر به جایی برسند، همه از برکت دست به دعا برداشتن کسی است که ادب، روبه رویش زانو زده است.

هرکه، هر کجا که باشد، همیشه درست ترین لحظه پناه، برایش آغوش مادر است. برفِ پیری هم اگر بر سرِ خاطراتِ دیگر بنشیند، یاد او جوان ترین است ...
                                        

در پایان یادی کنیم از تمام مادران خوب روستای چنارناز مادران:ملکی طالبی،حاجیه خدیجه بیابانی،لاله ترابی،حاجیه گلباغ زارع،فاطمه باقری(مادر شهید قلی زارع)و...
این متن ارسالی از طرف فاطمه روشن
۱ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۱۷ اسفند ۹۶ ، ۲۳:۳۰
حضرت زهرا(س) مادر و الگوی مادران روستای چنارناز
وقتی به داستان حضرت زهرا(س) توجه می کنیم می بینیم که ایشان با این که عمر طولانی نداشتند اما عمری پر از برکت بود برکت از این حیث که هر امتحانی را که خداوند بر سر راهش قرار داد آن را با موفقیت پشت سر گذاشت و الگویی مناسب برای تمام حالات ما بودند.
از زمان کودکی حضرت گرفته که با تمام مشکلات و داغ بی مادری صبر و تحمل پیشه کردند تا تکیه گاه اشرف مخلوقات در لحضات سخت رسالت بودن همه و همه امتحانات و آزمایش هایی بودند که تنها از دست این سرور زنان اهل بهشت بر می آید.
شاید گمان کنید که چون ما به ایشان اردات داریم در وصف ایشان غلو می کنیم در صورتی که  وقتی تمام زندگی ایشان را نگاه کنید جز زیبایی و پاکی چیزی نمی بینید از اهدا لباس عروسی خود به آن زن فقیر تا بخشش تمام دارایی و صبر با تکیه نانی و نمک در روزهای زیاد همه و همه چشمه ای از خوبی های این بانوی بزرگوار است.
آن حضرت اما امتحانی داشت که هر کسی نمی تواند آن را تحمل کند و آن این است که میدانست که گل های دامنش ،عزیزان خانه اش یعنی حسن و حسینش چگونه به شهادت می رسند.مادر که تحمل دیدن زخم کوچکی بر بدن فرزندش را ندارد میداند که چگونه سر فرزندش از تنش جدا خواهد شد و میداند که حسنش گوشه جگرش چگونه پاره پاره جگر میشود و تحمل میکند و در راه خدا تسلیم میشود.
                                            
آری وقتی راضی به رضای خداوند باشی و به او ایمان داشته باشی این اتفاقات برایت مثل عسل میشود هرچند که غم بزرگ و درناکی باشد.روزگاری در همین روستای چنارناز مادرانی بودند که بدون یک مرشد و روحانی و ایت الله که آنها را به وجد وشور در آورد. با بصیرت و آگاهی فرزندانشان را به قربانگاه فرستادند.و با دیدن تکیه تکیه شدن هر گلی نه تنها مانع رسیدن فرزندانشان به معشوق نمیشدند بلکه هر چیزی که داشتند در راه خدا اهدا می کردند.
                         مادر نمونه روستا
این روش و منش از مادران روستای من نشان دهنده ی بصیرت زهرایی آنهاست بصیرتی که نسل به نسل منتقل شده است و امروز هم در تمام عرصه ها و در تمام امتحانات زنان و دختران روستای چنارناز زهرایی عمل میکنند و تک تک امتحانات را پشت سر می گذارند.
عده ای شاید فکر کنند که با کم محلی و اعتنا نکردند به روستای چنارناز میتوانند آنها را در این راه زمین بزنند اما نمی دانند تا وقتی چنین مادر های فداکاری در این مرز و بوم در این خاک مقدس وجود دارد هرگز علم اسلام و قرآن زمین نمی ماند و تا الگو شدن این مادران برای تمام شهرستان و استان و کشور دست از تلاش بر نمی دارند. و ان شاالله موفق میشوند.
۰ نظر موافقین ۱ مخالفین ۰ ۱۶ اسفند ۹۶ ، ۲۲:۰۳

بازدید سر زده بخشدار محترم مروست به اداره دامپزشکی
طبق گزارش مروست آنلاین مهندس فلاحتی بازدید سرزده ای را به دامپزشکی مروست داشته اند و به بررسی وضعیت این اداره پرداخته اند.در این بازدید مشکلات این اداره و حوزه دامپزشکی شهرستان مورد بررسی قرار گرفت.
این کار بخشدار در کنار اقدامات موثر دیگرشان می طلبد که مورد تقدیر و تشکر قرار گیرند.البته که ما در وقت مناسب انتقادات خود را هم بیان می کنیم ولی حرکات خوب و بجا هم باید مورد ستایش قرار گیرد.که ان شاالله مایه دلگرمی و مداومت چنین اقداماتی باشد.
 حال که بخشدار محترم به اداره دامپزشکی سرزده اند خوب است حجاب از واقعیت های موجود شهرستان در این زمینه کنار بگذاریم و به بررسی وضع موجود بپردازیم.
همانطور که مستخضرید شهرستان خاتم به خاطر قطب کشاورزی بودنش و همچنین داشتن مراتع بکر و مناسب همیشه زمینه مناسبی برای پرورش گوسفند و بز بوده است.در بخش مروست بالغ بر ده هزار رأس بزو گوسفند وجود دارد که وسیله امرار و معاش بسیاری از روستاهای این بخش می باشد که وضعیت خاصی را می طلبد.

وجود چنین تعداد می تواند تبدیل به تهدید برای دامپزشکی شود  با توجه به ضعف های درونی و مشکلات عدیده این اداره و هم می تواند فرصتی باشد که بتواند خدمت ارزنده ای به بخش مروست داده شود.
اگر این ظرفیت را تهدید بدانیم باید با تکیه بر استراتژی تنوع در مدیریت به حل مشکلات پرداخته شود به این صورت که از ظرفیت نهاد های مختلف بخش مروست و شهرستان بهره مند گردد و از این فرصت عالی بهره ببرد یکی از جاهایی که به این اداره می تواند کمک کند دانشگاه و دانشجویان هستند.باید دانشجویان را برای کمک به وضع موجودذ از طریق سیاست های دانشگاه و آموزش و پرورش سوق داد.
مرکز دیگری که می توان از آن بهره برد سپاه و حوزه های بسیج می باشد.همیشه در این مواقع استفاده از ظرفیت جوانان مومن و انقلابی که برای اردوهای جهادی و کارهای خدمت رسانی پیش قدم میشوند استفاده کرد.

بنده در حال حاضر افراد و گروه های جهادی را در این حوزه میشناسم حتی در تهران که حاضرند برای رفع محرومیت و بهبود وضع شهرستان های محروم دست به اقدام بزنند. که البته این کارها نیاز به عزم راسخ و جدی این اداره و همکاری آنها با این نهاد های انقلابی را می طلبد.

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۱۵ اسفند ۹۶ ، ۲۲:۳۵

قهرمان کسی است که با تمام سختی ها و مشکلات بتواند راه موفقیت را پیدا کند به هدفش برسد.قهرمان کسی است که بتواند برای جامعه خسته و محروم ما الگو باشد قهرمان کسی است که بتواند فعل توانستن را در ما زنده  کند.
حال ما یک قهرمان داریم قهرمانی که از دل روستای محروم چنارناز سر در آورد و سبب شد نام شهرستان در تمام جهان شناخته شود و صدای ما مردم با استعداد و ظرفیت را به گوش جهانیان برساند.

شاید خیلی ها ندانند که او با چه سختی هایی مواجه بوده است او جور مسافت زیاد از روستا به شهر کهن مروست را به جان خرید دوری از خانواده را به جان خرید و مردانه در این راه ایستاد.تا این که جایگاهی پیدا کرد عده ای به توانایی هایش ایمان آوردند و گل های خود را به دست توانمند این معمار سپردند تا بتواند آنها را موفق کند.
الحمدلله موفقیت کسب شد و توانستند خانم ها قانع و افخمی رتبه اول و دوم مسابقات جهانی ucmas از بین 75 کشور منتخب  جهان  را کسب نمایند و برایمان به ارمغان بیاورند.
نکته ای که بسیار حائز اهمیت است کسب رتبه توسط دو بانوی نوجوان که نشان دهندهی وضع مناسب زنان در جامعه ما دارد جامعه ای که تا پنجاه سال پیش زنان را دون انسان می دانست به جایی رسیده که او را عزیز میشمارد صفتی که خدا به آنها داده است.
آقای امین شعله تنها یک نمونه از قهرمانان شهرستان میباشد که به واسطه فضل خداوند به ایشان همه ما او را می شناسیم چهره های قهرمان زیادی شهرستان در دل خود دارد که مغفول مانده اند.که ان شاالله تقدیر از تک تک آنها وظیفه همه ماست.
آری قهرمانان روستای زیبای چنارناز(#شهید_آباد_یزد)و شهرستان خاتم باید مورد تقدیر و تشکر قرار گیرد نه در جلسات خصوصی نه یک بار نه چند بار بلکه هزاران بار،این تقدیر و تشکر های مسؤلین عامل مهمی است برای ترویج فرهنگ توانستن در بین جوانان با استعداد و فهیم ما جوانانی که هر کدام می توانند قهرمان یک کره ی زمین باشند یک شهرستان که جای خود را دارد.
َ
در پایان باید تشکر کرد از تمام مسؤلین به خصوص جناب آقای فاضلی فرماندار دلسوز شهرستان ،جناب آقای فلاحتی بخشدار محترم بخش مروست،جناب اقای رنجبر رئیس اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی مروست و شهردار محترم مروست جناب آقای رضوی که حقیقتا با این کار مناسب و به جای خود نورهای امید را در دل دلسوزان شهرستان روشن کردند که ان شاالله این راه را با قوت ادامه دهند و موفق باشند.
۰ نظر موافقین ۱ مخالفین ۰ ۱۳ اسفند ۹۶ ، ۲۲:۱۳

زیرآب زنی یک عمل بد با توجیهات غلط و نادرست


یک معضل بدی که در روستاها وجود دارد این است که همواره موقعی که برای تحقیقات محلی به آن روستا می روند ، فورا زیرآب فرد مورد نظر را می زنند . فردی که شاید انسان خوب و وارسته و نخبه ای باشد که بدرد مملکت می خورد اما یک حسادت ناشیانه باعث می شود یک عمر زندگی فردی که شبها بی خوابی کشیده و درس خوانده را به باد می دهد .

فرهنگ " زیرآب زنی " نامی آشناست که همه ما با آن مواجه شده ایم . طی این سالها افراد بسیاری قربانی این فرهنگ شوم شده اند مخصوصا در روستاها به دلیل اینکه محیط کوچک است و همه همدیگر را می شناسند رشد چشمگیری داشته است .

زیرآب زنی ریشه های مختلفی دارد . " حسادت " می تواند یکی از این دلایل باشد . معمولا توی یک جمع کوچک مانند روستا ، افرادی که استعداد کمتری نسبت به فرد دیگری دارند می خواهند ضعف خود را به نوعی جبران کنند . این جبران کردن از مسخره کردن ، ادا در آوردن و سبک خواندن طرف شروع می شود تا اینکه در مراتب بالا به زیرآب زنی ختم می شود .

" مخالفت های قبیله ای " یکی دیگر از این موارد می باشد که طرفین همواره سعی در تضعیف طرف مقابل دارد و هر چه طرف مقابلش از لحاظ علمی و نداشتن افراد در ادارات پایین تر باشد به نفع رقیب است .

یکی دیگر از این دلایل این است که معمولا افراد با شخصیت ، متدین ، نخبه و مستعد در روستاها بی دلیل از خانه بیرون نمی آیند و به طور معمول سر کوچه ها ، جلوی مغازه ها و سایه برخی مکان ها شاهد نشستن افراد بیکار و لاابالی هستیم که کارشان دعوا گرفتن و توی سر و کله هم زدن است و از قضا ماموران گزینش با چنین افرادی که همیشه در محل حاضر هستند روبرو شده و در کسری از ثانیه دودمان یک شخصیت علمی را بر باد می دهند .

از نگاهی دیگر می توان زیرآب زنی را به دو نوع " زیرآب زنی مستقیم " و " زیرآب زنی غیر مستقیم " ، تقسیم بندی کرد .

در زیرآب زنی مستقیم ، که در آن شخصی که با دیگری مخالف است خودش با پای خود به محل کار طرف مقابل رفته و به طور مستقیم زیرآب وی را می زند . در این موارد معمولا طرفی که زیرآبش زده شده از طرق مختلف می فهمد که چه کسی زیرآبش را زده و بنابراین یا کار به اقدام متقابل کشیده شده و یا این که طرفین درگیر می شوند .

در زیرآب زنی غیر مستقیم ، شخص اقدام به زیرآب زنی می کند ولی تلاش دارد تا رد پایی از خود بر جای نگذارد و با استفاده از روش ها و تکنیک هایی اقدام نادرست خود را پنهان نگه داشته ولی طرف مقابل خود را دچار آسیب و زحمت فراوان می کند .

برخی از موارد ذکر شده فوق به شکل هایی خاص در جامعه شهری هم ظهور و بروز دارد که شاید اندکی مدرن تر به نظر برسد ولی از نظر ماهیت و نتیجه یکسان است .

البته در این راه مسئولان گزینش هم باید هوشیار باشند و بدانند که از چه کسی تحقیق می کنند و با پرهیز از شتاب زدگی به سراغ افراد ریش سفید و معتمد در محل بروند تا به اطلاعات درست و صحیح در مورد افراد برسند .

همچنین لازم است در خصوص برطرف شدن این آسیب اجتماعی لازم است از طرف روحانی محل ، شورای اسلامی روستا و مدیران مدارس روستا ، فرهنگ سازی مناسب صورت پذیرد تا به تدریج به برطرف شدن این آسیب و معظل منجر گردد .

نتیجه اینکه ، همان طوری که استخدام یک فرد بد می تواند به نظام ضربه بزند ، استخدام نکردن یک فرد خوب و نخبه ضربات بیشتری را بر پیکره نظام می زند و حضرت امام خمینی (ره) بنیانگذار انقلاب اسلامی ایران نیز در مورد گزینش افراد انقلابی بارها تاکید می کردند.

و در پایان ، شاعر می گوید :

      تیغ بران گر بدست داد چرخ روز گار    ،،،،،،،،،   هر چه می خواهی ببر ، اما نبر نان کسی

فردی که حقیقت را در مورد ما بیان می کند آیا زیر آب زن است؟؟
حقیقت این است که خیلی از جوانان انتظار دارند که بزرگان ما در هنگام تحقیقات ما را خیلی بهتر از آن چیزی که هستیم معرفی کنند.وقتی به سابقه اسلامی و انقلابی این بزرگان نگاه می کنیم متوجه میشویم که این عزیزان و سروران این گونه باشند پشت کرده اند به اسلامیتشان و انقلابی بودنشان و این به صلاح امت ما نبوده و نیست.

همیشه در تحقیقات سعی می کنند به صورتی به ذات افراد پی ببرند.چون آن سازمان و ارگان به دنبال بهترین افراد است و.متاسفانه اینقدر این عزیزان صاف و ساده و پاک هستند نمیتوانند غیر از حقیقت به زبان ببرند.البته غیر از حقیقتی که تصور می کنند  گاهی ما یک حرکت از شور جوانی فردی میبینیم و فکر میکنیم خدانکرده این فرد ابلیس و شیطان است.و البته کارهای خوب آن را در بسیاری زمینه ها نمی بینیم.

 

۰ نظر موافقین ۱ مخالفین ۰ ۱۲ اسفند ۹۶ ، ۱۸:۲۷



جلیل ترابی مردی که دلاوری ها و رشادت هایش در دفاع از ولایتمان هرگز از یادمان نخواهد رفت مردی که در همه عرصه های زندگی شگفتی ساز بود.
مردی که دو گل نوپر خود را در عنفوان جوانی به دست تقدیر سپرد یکی را به قربانگاه عشق برد و دیگری را طبیعت و دست روزگار گلچین کرد و چه سخت بود از دست دادن دو جوان خود و عصای دست،عصای دستی که میتوانست در دوران پیری به کارش بیایند اما افسوس.                                
                                                        


اینجا بود که وظیفه بر دوش ما سنگین تر بود ما باید نقش عصا را برای این دلداده روستا بازی میکردیم اما متاسفانه نه تنها بازی نکردیم بلکه بر زخم هایش نمک پاشیدیم تا جایی که دیگر تحمل ما برایش سخت شده بود.
حال بعد از چند سال دوری از خاک وطن و محروم شدن ما از این نعمت الهی اما بازگشتی دیگر داشت بازگشتی که به سوی خدا داشت و همیشگی است.از یمن وجودش دوباره خاک روستا و هوای روستا طراوت دیگری گرفت و محرومیت الهی ما به پایان رسید.
اما چه سود از این که بعد از وفاتشان به دورش جمع شویم و از احوالاتش جویا شویم.چه سود که برایش پیغام بفرستیم و در نمازش شرکت کنیم.چه سود که برایش مطلبی بنویسیم.
البته الان جلیل های زیادی در روستا داریم که آنها را تحویل نمیگیریم و از کنارشان به راحتی عبور می کنیم.وقتی به فکر فرو می رویم که از دستشان می دهیم که دیگر سودی ندارد.



۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۱۱ اسفند ۹۶ ، ۲۳:۰۰